تاریخ انتشار: 01-01-30 15:01:34 سه شنبه
نمایش: (591)

انواع پیچ و مهره و کاربردهای آنها

انواع پیچ و مهره و کاربردهای آنها:

پیچ و مهره‌ها  یکی از ساده‌ترین و در عین حال کاربردی‌ترین ابزارهای صنعتی هستند که وظیفه ایجاد اتصال را به عهده‌ دارند. اتصالات معمولا به دو نوع اتصالات موقت و دائمی تقسیم‌بندی می‌شوند. اتصالات دائمی که معمولا توسط جوشکاری، لحیم‌کاری و... انجام می‌شوند، نسبت به اتصالات موقت که همان پیچ و مهره‌ها هستند، اتصالات محکم‌تری را فراهم می‌کنند. اما مزیت پیچ و مهره این است که در صورت نیاز به تعمیر قطعه و یا بروز عیب در اتصال به راحتی قابل باز و بسته کردن و تعمیر کردن هستند. پیچ و مهره‌ها دارای کاربردهایی بسیار گسترده در بسیاری از صنایع هستند که این کاربردهای گسترده این محصول، سبب طراحی آن در انواع مختلف شده است. پیچ و مهره‌ها در مدل، سایز و جنس‌های مختلفی تولید می‌شوند. 

سما موتور عرضه کننده انواع پیچ و مهره در مدل ها ،سایز و جنس های مختلف

در ادامه به انواع پیچ و مهره ی موجود در فروشگاه اینترنتی سما موتور میپردازیم:

انواع پیچ

پیچ های ماشینی:

پیچ های ماشینی یا استوانه ای تمام رزوه هستند و ته آنها بصورن تخت و صاف و سر آنها استوانه ای میباشد ،این پیچ ها معمولا به همراه مهره استفاده میشود و جنس آنها استیل یا آهن گلوانیزه است که در سایز های مختلفی در بازار ارائه میگردد.

پیچ استوانه دو سو چهارسو سرگرد:

یکی از مواردی که از پیچ دوسو چهارسو بیشتر استفاده می‌شود این است که به راحتی می‌توان توسط فازمتر و پیچ گوشتی دوسو و چهارسو آن را باز و بسته کرد و بدلیل این امر کاربردی، امروزه در بازار طرفدار بیشتری پیدا کرده است.

از آنجایی که پیچ استوانه دوسو چهارسو معمولاً تحت فشار و لرزش نیستند، اغلب نیازی به عملیات حرارتی و کوره شده ندارند.

پیچ استوانه دوسو چهارسو عموما به شکل گالوانیزه زرد یا سفید مورد استفاده قرار می‌گیرد تا ظاهر زیباتر و مقاومت بیشتری نسبت به زنگ زدگی در اثر رطوبت را داشته باشد.

پیچ استوانه دو و چهار سو 5*M5

پیچ استوانه دو و چهار سو 5*M3

پیچ استوانه ای دوسو:

همانطور که گفته شد پیچ های ماشینی یا همان استوانه ای بسیار کاربردی هستند ،این مدل از پیچ های استوانه دو سو در صنایع بسیار مورد استفاده قرار میگیرند که برای باز و بسته کردن آن به پیچ گوشتی دو سو احتیاج است ،جنس آنها از استیل یا آهن گالوانیزه میباشد.

پیچ M3 سرخزینه/ تخت چهار سو استوانه ای:

پیچ سر خزینه به پیچ هایی گفته می شود که گل یا سر پیچ مسطح می باشد. این پیچ ها معمولا برای سطوح نرم تر استفاده می شود و تا نشستن کامل روی سطح فرو می رود در نتیجه عمده ی مصرف این پیچ ها در در مواردی است که یک سطح صاف مد نظر باشد مثلا در قطعات و دستگاه های صنعتی که حساسیت کار بالاست کاربرد زیادی دارد.

انواع پیچ پلاستیکی:

معمولا پیچ و مهره ها بر اساس نوع کاربرد آنها از جنس های مختلفی ساخته می شوند. پیچ و مهره های پلاستیکی یا پلی آمید یا پیچ و مهره های تفلون  از نوع پیچ و مهره هایی هستند که کاربرد بسیاری دارند.این پیچ و مهره ها اغلب در صنایع پزشکی و صنایعی که بیشتر با اسید و نمک سر و کار دارند استفاده میشود به این دلیل که پلاستیک در برابر مواد اسیدی مقاوم تر از برخی از فلزها میباشد،همچنین در مدارات و وسایل الکترونیکی که باید با وزن کم طراحی شوند یا مدارهایی که به فلز حساس باشند مثلا تجهیزات خاص پزشکی،وسایل صنعتی خاص و ... کاربرد دارند.

پیچ آلن مغزی:

پیچ آلن مغزی یا پیچ آلنی مغزی ، استوانه ای رزوه شده می باشد که از آچار آلن برای بستن و باز کردن آن استفاده میشد و با توجه به نام آن بدون گل پیچ می باشد.

پیچ های آلن به دو دسته تقسیم میشوند :

پیچ سر مته ای:

پیچ های سرتخت مته ای به پیچ هایی گفته می شود که گل آن ها بصورت سرتخت می باشد و در انتهای رزوه ی آن مته وجود دارد که از آن برای سوراخ کردن محل مورد نظر بدون نیاز به مته استفاده می شود .

پیچ های سرتخت مته ای شباهت زیادی به پیچ های خودکار دارند با این تفاوت که در انتهای رزوه ی پیچ های سرتخت مته ای ، مته ای قرار داده شده است که قطر آن هم اندازه با قطر پیچ می باشد اما در پیچ های خودکار ، مته ای در نظر گرفته نشده است و انتهای رزوه نوک تیز می باشد.

یکی از مزیت های پیچ های سرتخت مته ای این است که بدون نیاز به رولپلاک براحتی می توان از این پیچ در چوب و یا جای مورد نظر استفاده کرد . جنس پیچ های سرتخت مته ای عمدتا از فولاد سخت کاری شده می باشد.

   پیچ های سر مته ای به سه دسته تقسیم میشوند:

پیچ خودکار (نوک تیز):

پیچ های خودکار پیچ هایی هستند که برای ثابت شدن در قطعه مورد اتصال ،نیازی به مهره ندارد و درون کار فرو می رود و نوک آن معمولا مانند میخ تیز می باشد , در مواردی می تواند قطعه را سوراخ کند. مانند پیچ سر مته ای و پیچ چوب.

پیچ های خودکار به چهار دسته نقسیم میشوند:

پیچ خودکار سر تخت

پیچ خودکار واشر دار

پیچ خودکار چهار سو

پیچ خودکار دو و چهارسو سرگرد

پیچ خشکه:

پیچ خشکه یک اصطلاح فنی و معرفی یکی از مهم‌ترین ویژگی های بکار گرفته شده در ساخت پیچ و مهره است که می تواند به ما در انتخاب گزینه مناسب کمک کند. در حقیقت این اصطلاح مربوط به استفاده از فولاد با کربن متوسط در ساخت پیچ و مهره است که معیاری از استحکام آن در برابر شرایط مختلف مانند تنش فشاری یا حتی خوردگی است.

گل پیچ خشکه به شکل آلن یا شش ضلعی هستند. این پیچ دارای یک استوانه است که تمام یا بخشی از رزوه پیچ را تشکلی می دهدت. برای ساختن یک پیچ خشکه ، در ابتدا از میله CK45 استفاده کنید و پس از کشش و قالب گیری در ماشین های مخصوص ، مجموعه تولید می شود. همانطور که در بالا ذکر شد ، آن را  به فرم نیم یا تمام رزوه ای تولید می شود.

پیچ بولتکس:

پیچ بولتکس مخصوص نصب قاب UPVC یا هر جسم دیگری به داخل بتن و سنگ می باشد.

  • این نوع پیچ از رزوه مخصوص تولید شده است و شیارهایی روی پیچ انتخاب شده تا بتواند در موقع سوراخکاری حفاری را هم انجام دهد.
  • نوع آلیاژ پیچ از آلیاژ کربن بالا می باشد تا بعد از سخت کاری و عملیات حرارتی بصورت فولاد شده که استقامت بالاتری داشته باشد.
  • پوشش آن نیز از گالوانیزه سرد می باشد تا در مقابل رطوبت مقاومت داشته باشد.

پیچ ورشویی:

پیچ ورشویی یا قفسه پیچی است که از یک استوانه مارپیچ (دنده ای) به همراه گل دو سو ساخته شده است. جنس این پیچ از فولاد است. پیچ ورشویی را همراه با مهره مخصوص خود استفاده می کنند که این مهره هم به صورت ورشویی دنده می شود و فقط به این پیچ بسته می شود. از پیچ ورشویی می توان در کارهایی مانند ساخت لوسترها، ساخت کلید و پریز، ساخت قفسه ها و ... استفاده کرد.

انواع مهره:

مهره شش گوش آهنی:

مهره شش گوش یا شش پر آهنی مهره ای از جنس آهن گالوانیزه است که برای کارهای معمولی با رطوبت متوسط کاربرد دارد. مهره های شش پر با قطر رزوه داخلی دسته بندی می شوند .

از رایج ترین مهره ها، مهره شش گوش است زیرا این مهره ها به دلیل شش ضلعی بودن با آچارهای مختلف مثل آچار رینگی ، تخت یا بکس هماهنگی خوبی دارد و به راحتی برای باز و بسته کردن و اعمال نیرو مناسب است.

این مهره ها کاربرد بسیار زیادی دارد ماننده مهره هایی که در وسایل خانگی و یا در صنایع خاص مانند خودروسازی، تعمیرات و غیره استفاده می شود .

 مهره پلاستیکی:

معمولا مهره ها بر اساس نوع کاربرد آنها از جنس های مختلفی ساخته می شوند. مهره های پلاستیکی یا پلی آمید یا مهره های تفلون  از نوع مهره هایی هستند که کاربرد بسیاری دارند.این  مهره ها اغلب در صنایع پزشکی و صنایعی که بیشتر با اسید و نمک سر و کار دارند استفاده میشود به این دلیل که پلاستیک در برابر مواد اسیدی مقاوم تر از برخی از فلزها میباشد،همچنین در مدارات و وسایل الکترونیکی که باید با وزن کم طراحی شوند یا مدارهایی که به فلز حساس باشند مثلا تجهیزات خاص پزشکی،وسایل صنعتی خاص و ... کاربرد دارند.

مهره کاسه نمدی:

مهره کاسه نمدی از جنس آهن گالوانیزه بوده و در سایز های مختلف از قطر داخل 3 میلیمتر الی 20 میلیمتر . این نوع مهره 6 گوش بوده و توسط انواع آچار بکس، فرانسه و همچنین دسته آچار های متریک قابل باز و بسته شدن می باشد. پلاستک بکار رفته در واشر از نوع خشک بوده و یک بار مصرف است. استفاده مجدد مهره کاسه نمد دار به هیچ و جه پیشنهاد نمی گردد. این کالا در شرایط محیطی معمولی به خاطر لایه محافظی که دار زنگ نمی زند و در صورتی که  قصد دارید از این کالا در محیط های مرطوب استفاده کنید حتما از نوع استیل که استحکام بالاتر و در برابر رطوبت مقام است استفاده کنید.

مهره سربسته آهنی:

 مهره سربسته از یک طرف باز و از طرفی دیگر به شکل گنبد بوده و بسته است.مهره های سر بسته که گاهی به عنوان مهره های گنبدی نیز شناخته میشوند قابل استفاده در صنایع پزشکی دوچرخه سازی صنعت لوازم خانگی و صنعت موتور سیکلت ها و ...می باشند.

اتصال این مهره به گونه ای است که شما میتوانید تا آخرین رزوه مهره آن را روی پیچ سفت کنید .هنگامی که مهره روی پیچ بسته شد به جای سر پیچ شما مهره ای گنبدی شکل را مشاهده میکنید که این امر باعث محافظت از پیچ در مقابل زنگ زدی و ضربه خوردگی همچنین باعث زیبایی و مرتبی کار میشود،همچنین این مهره  ایمنی کار را برای شما بالا میبرد.

مهره واشر دار:

مهره واشردار نوعی از مهره است که در زیر آن یک واشر تعبیه شده است که به مهره چسبیده است. یعنی بدون نیاز به واشر اضافه اتصال خوب و با کیفیتی ایجاد می کند. همچنین شیارهایی که در واشر این مهره ها وجود دارد باعث می شود که پس از بسته شدن به راحتی باز و یا شل نشوند. این مهره ها در جنس های استیل، آهنی و فولادی در بازار وجود دارند و با استاندارد Din 6923 تولید می شوند. کاربرد این مهره های واشردار در صنایع مختلفی از جمله خودروسازی بسیار زیاد است.این مهره های واشر دار شش گوش هستند و در سایز های مختلفی تولید میشوند .شما میتوانید مهره واشر دار مورد نظر خود را در سایز های مختلف  از فروشگاه اینترنتی سما موتور خریداری کنید.

مهره چهارگوش فولادی مهره‌ای چهار طرفه و یا در واقع مربعی شکل از جنس فولاد است که سطح داخلی رزوه شده آن با توجه به کاربرد و اندازه رزوه پیچی که قرار است به همراه آن استفاده شود، دارای سه  اندازه‌ رزوه مختلف درشت، استاندارد و ریز است. این مهره‌ها از آنجا که سطح برخورد (تماس) بیشتری با محل اتصال دارد، اتصال محکمتری ایجاد می‌کنند و احتمال باز شدن مهره نسبت به سایز مهره‌ها کم‌تر است و در واقع هندسه چهارگوش این مهره از لغزش و احتمال باز شدن و زیادی سفت شدن آن جلوگیری می‌کند. در کنار مهره چهارگوش معمولا یک واشر هم استفاده می‌شود که باعث استحکام بیشتر اتصال می‌شود.

(0)
هیچ دیدگاهی وجود ندارد
دیدگاه خود را بنویسید
*
*