تاریخ انتشار: 99-06-22 20:06:24 شنبه
نمایش: (773)

اینورتر ماشین چیست و چگونه کار میکند؟

غییر اینورتر چگونه کار میکند؟

قبل از اینکه بخواهید با سیستم اینورتر برق اتومبیل آشنا شود ، بهتر است که تفاوت بین برق AC و DC را بدانید.در یک کلام  به عبارت بسیار ساده اگر بخواهیم بگوییم ، برق متناوب همان چیزی است که در خانه های خود از استفاده می کنید و جریان DC همان چیزی است که از باتری می گیرید.

از آنجا که باتری های اتومبیل تنها ولتاژ DC را تأمین می کنند و بیشتر لوازم الکترونیکی مصرفی روی برق متناوب یا همان ac کار می کنند ،اما اگر می خواهید از وسایل AC در جاده یا بیرون از خانه با استفاده از باطری اتومبیل استفاده کنید ، به دستگاهی نیاز دارید که به عنوان اینورتر برق اتومبیل شناخته می شود.

برخی از مهم‌ترین محدودیت‌هایی که در هنگام استفاده از یک اینورتر در خودرو وجود دارد عبارتند از:

1- عواملی مانند ظرفیت باتری اتومبیل, 

2- خروجی مجاز متناوب خروجی

3-  خروجی اینورتر.

4- توان اینورتر

اما واقعیت این است که سیستم الکتریکی موجود در ماشین شما فقط می تواند مقدار محدودی از انرژی را مصرف نماید و باتری فقط می تواند قبل از خاموش شدن ماشین ،برق آن  را تأمین کند ، بنابراین همه این عوامل می توانند در تعیین اینکه چه دستگاه هایی می توانند به ماشین متصل شوند ، نقش مهمی دارند. به "اینورتر " مبدل برق اتومبیل نیزگفته می شود و وظیفه اصلی آن تامین برق لوازم برقی مثل لپ تاپ ، رادیو و... خارج از منزل و با استفاده از برق اتومبیل است

اینورترها چگونه کار می کنند

اینورترها با استفاده از منبع تغذیه DC یک سو برای تبدیل از یک منبع تغذیه جریان متناوب (AC) کار می کنند. اینورترهای الکترونیکی اساساً نوسانگرهایی هستند که به سرعت، باعث تغییر قطبیت منبع تغذیه DC می شود  ، که در واقع یک موج مربعی ایجاد می کند.

اینورتر های ماشین مخصوص چه کسانی هست؟

کسانی که بیشتر اوقات در جاده ها هستند باید یکی از این  اینورترها در ماشین خود داشته باشند.این دستگاه ها به ویژه در سفرهای طولانی جاده ای ، برای کمپینگ ، افرادی که برای کار تجاری می روند ، رانندگان کامیون های خارج از جاده و سایر برنامه های مشابه بسیار مفید هستند.برخی از دستگاه ها مانند تلفن های همراه و لپ تاپ ها می توانند با اتصالات 12 ولتی که مستقیماً به فندک سیگار یا جک های جانبی وصل می شوند ، استفاده شوند:

• تلویزیون ها

• پخش کننده های DVD و Bluray

• سیستم های بازی

• بخاری های کاتالیزوری

• تجهیزات پخت و پز

• ابزارهای برقی

انواع مختلف اینورتر اتومبیل کدامند؟

اینورترها انواع مختلفی دارند ، اما دو نوع اصلی که برای استفاده خودرو ها به کار می روند عبارتند از :

نوع موج سینوسی اصلاح شده

• این اینورترها مقرون به صرفه ترین هستند. آنها یک "موج سینوسی اصلاح شده" تولید می کنند که برای اکثر لوازم الکترونیکی مصرفی کاملاً مناسب است ، بنابراین در بسیاری از کاربردهای مختلف به خوبی کار می کنند.

• نوع موج سینوسی خالص

اینها گران ترند اما موج سینوسی تولید می کنند که بسیار نزدیک به برق AC موجود در پریزهای منزل شما است.برخی از دستگاه ها مانند سیستم های  UPS،  ممکن است بدون موج سینوسی ثابت و خالص به درستی کار نکند ، اما بیشتر لوازم الکترونیکی مصرفی بدون یکی از آنها خوب کار خواهند کرد.

اما اگر هنوز نگران هستید ، قبل از اقدام به خرید در اینورتر گران قیمت سینوسی ، باید با سازنده دستگاه خود مشورت کنید.

اینورتر ها چگونه ارتباط برقرار می کنند؟

برای توضیح نحوه کارکرد این اینورتر ها با باطری ماشین و اینکه این قطعات چگونه در کنار یکدیگر کار میکنند باید به نکات زیر توجه داشته باشین

برخی از رایج ترین قسمت ها عبارتند از:

  • صفحه فیوز
  • مستقیم به باتری
  • فندک سیگار

• سوکت لوازم جانبی 12 ولت

ساده ترین راه برای اتصال اینورتر اتصال ساده آن به فندک سیگار یا یک سوکت لوازم جانبی 12 ولت دیگر است ، اما در این نوع تنظیمات محدودیت هایی وجود دارد.از آنجا که ممکن است اجزای دیگری متصل به فندک سیگار یا مدار لوازم جانبی باشد ، محدودیت ذاتی در نوع اتصال دستگاه ها به اینورتر وجود دارد.اینورتر هایی که به این شکل متصل می شوند ، معمولاً به کشش 5 یا 10 آمپر محدود می شوند.در کاربردهای سنگین تر ، اینورتر باید به صفحه فیوز یا مستقیماً به باتری متصل شود.برخی از پنل های فیوز دارای شکاف های خالی هستند که می توان اینورتر را به آن سیم کشی کرد ، که این یک مدار اختصاصی را برای دستگاه فراهم می کند. در موارد دیگر ، اینورتر را می توان مستقیماً با فیوز درون خطی به باتری متصل کرد.در هر صورت ، استفاده از نوعی فیوز برای جلوگیری از یک موقعیت بالقوه خطرناک امری حیاتی است.

توضیحات اضافی:

از آنجا که اکثر اتومبیل ها و کامیون ها واقعاً با توجه به اینورتر طراحی نشده اند ، مهم است که از اضافه بارگیری سیستم جلوگیری کنید. یکی از فاکتورهای حیاتی که باید در نظر گرفت ظرفیت باتری است.اگر هنگام کارکردن وسیله نقلیه از اینورتر استفاده شود ، باتری را به سرعت تخلیه می شود.برخی از کامیون ها فضای اضافی زیر کاپوت را برای یک باتری اضافی دارند ، که می تواند به کاهش تأثیر استفاده از اینورتر در هنگام کارکردن وسیله نقلیه کمک کند ، اما همیشه نمی توان این حرکت را برای دیگر خودروها یا کامیونت ها به کار برد :در حالی که استفاده از اینورتر هنگامی که خودرو روشن است  به دینام این را امکان می دهد تا باتری مصرف نشود، همچنین برای جلوگیری از فشار بیش از حد دینام بسیار حیاتی است.

بهترین راه برای جلوگیری از بروز مشکلی در این زمینه ، بررسی میزان خروجی دینام و سپس خرید یک اینورتر مناسب است.

 

(0)
هیچ دیدگاهی وجود ندارد
دیدگاه خود را بنویسید
*
*