تاریخ انتشار: 97-01-02 12:01:20 پنج شنبه
نمایش: (2026)

ساختار الکتروموتور های DC

ساختار موتور های DC

موتور های DC معمولی شامل دو قسمت اصلی می باشند:

   1-استاتور(قسمت ثابت)

   2-آرمیچر یا روتور (قسمت متحرک)

اساس کار موتور های DC، دوران یک سیم پیچ به نام روتور در میدان مغناطیسی ایجاد شده توسط استاتور است. روتور و استاتور نیز هر کدام شامل قسمت های سیم پیچی شده و هسته می باشند. هسته وظیقه تمرکز و هدایت میدان را دارد و معمولا از آهن تراس که نفوذپذیری مغناطیسی بالایی دارد ساخته می شود.     

استاتور

وظیفه استاتور ایجاد یک میدان مغناطیسی ثابت هم جهت و همگن برای روتور یا همان آرمیچر است.

برای ساخت استاتور دو روش وجود دارد :

  1-هسته سیم پیچی شده

  2- آهن ربای ثابت

در تصویر زیر قسمتی از استاتور را مشاهده می کنید که شامل ورق هسته و بوبین تحریک می باشد (استاتور های سیم پیچی شده) 

تصویر زیر یک استاتور با آهنربای دائم را نشان میدهد که در این حالت نیاز به هیچ گونه سیم پیچی یا بوبینی نیست و از میدان ایجاد شده توسط آهنربا استفاده می شود.

  

روتور

قطعه متحرک الکتروموتور های DC می باشد. این قطعه با ایجاد میدان مغناطیسی در جهت خاصی نسبت به استاتور، باعث بوجود آمدن یک نیروی دورانی در روتور شده و همین امر باعث چرخیدن روتور یا همان آرمیچر می شود .

این قطعه شامل دو قسمت اصلی است :

  1- بوبین یا مولد میدان مغناطسی: ایجاد میدان مغناطیسی

  2- کموتاتور: ایجاد جریان الکتریکی در سیم پیچ های روتور به نحوی که بهترین گشتاور ایجاد شود .

    

  

تصویر پایین نحوه کارکرد کموتاتور را نشان می دهد

  چند نوعِ معروف موتورهای دیسی:

  1- شنت (موازی)

  2-سری

  3-آهنربای دائم

  4- کمپوند

که در مقالات بعدی به تفصیل در باره هریک توضیحاتی ارائه شده است.

                              

(0)
هیچ دیدگاهی وجود ندارد
دیدگاه خود را بنویسید
*
*