تاریخ انتشار: 02-06-08 16:06:05 چهارشنبه
نمایش: (393)

انتخاب لاستیک اسکوتر برقی و نحوه جلوگیری از ساییدن آن

از لاستیک جامد گرفته تا پنوماتیک، خیابان تا آج آفرود ، اندازه و شکل، عوامل زیادی وجود دارد که عملکرد یک اسکوتر برقی را بر اساس لاستیک‌های آن تعیین می‌کند.

در این مقاله، ما قصد داریم انواع مختلف لاستیک ها را بررسی کنیم، به شما کمک کنیم تا نوع آج مناسب را برای نیازهای خاص خود پیدا کنید و توضیح دهیم که چگونه پروفایل های مختلف تایر بر کیفیت و عملکرد سواری تأثیر می گذارد.

انواع لاستیک اسکوتر برقی:

پر از هوا (پنوماتیک):

لاستیک های پر از هوا رایج ترین نوع لاستیک هستند که در اسکوترهای برقی یافت می شوند. آنها به طور گسترده ای بهترین هستند زیرا چسبندگی خوبی دارند و در جذب ضربه ها و ارتعاشات عالی هستند.

شما احتمالاً با لاستیک های پر از هوا آشنا هستید زیرا در بسیاری از وسایل نقلیه دیگر از جمله دوچرخه، موتور سیکلت و اتومبیل استفاده می شود. با این حال، همه برابر نیستند.

لوله ی داخلی:

این لاستیک ها دارای یک لاستیک بیرونی محافظ و یک لوله داخلی پر از هوا هستند. تعمیر آنها آسان است زیرا لوله داخلی را می توان به سرعت وصله یا تعویض کرد.

تیوبلس:

مانند خودروها، تایرهای اسکوتر برقی تیوبلس دارای یک دیواره بیرونی ضخیم هستند که دارای یک مهر و موم هواگیر بر روی لبه توپی چرخ است. آنها سخت تر از لوله های داخلی هستند، اما در صورت صاف کردن، تعمیر آنها سخت تر است.

لاستیک‌های بدون تیوب یا تیوبلس (Tubeless) به دلیل داشتن ویژگی‌های خاصی از جمله عملکرد خوب، سهولت در تعمیر و ایمنی بالا در بین انواع دیگر لاستیک‌ها، جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده‌اند. در جدار داخلی تیوبلس لایه نازکی از جنس بیوتل قرار دارد که مانند عایق عمل کرده و مانع از نشتی هوا می‌شود. این ویژگی باعث شده که تیوبلس‌ها مانند لاستیک‌های معمولی به روبان پلاستیکی دور چرخ و تیوب احتیاجی نداشته باشند.

برخلاف لاستیک‌های معمولی، اگر جسم تیزی وارد لاستیک‌های تیوبلس شود، پنچر نخواهد شد، بلکه مانند درپوشی عمل کرده و مانع از خروج هوا می‌شود. علاوه بر این، پنچرگیری لاستیک‌های تیوبلس به دلیل دو تکه نبودن و نداشتن تیوب جداگانه از لاستیک‌های معمولی ساده‌تر بوده و پنچری کمتری دارند.

لاستیک جامد:

این چرخ‌ها مانند چرخ‌های اسکیت‌برد کاملاً جامد و سنگین‌تر از تایرهای پر از هوا هستند. جذب ضربه بسیار کمی وجود دارد و کشش ضعیف است.

لانه زنبوری:

این تایرهای لاستیکی با شبکه ای از سوراخ ها برای کاهش وزن و افزایش جذب ضربه هستند. ایده این است که جیب‌های هوا به لاستیک اجازه می‌دهند تا خم شود، بنابراین سواری بهتری را ارائه می‌دهد، در حالی که از مزایای طراحی کم تعمیر و نگهداری نیز بهره می‌برد.

با این حال، علیرغم تلاش آنها برای تقویت بیشتر، کیفیت سواری فقط تا حدی بهتر از همتایان ثابت خود است

فوم:

این لاستیک ها که با فوم پلی اورتان پر شده اند، جامد هستند اما سبک تر از لاستیک های لاستیکی هستند. مانند لاستیک های لانه زنبوری، آنها برای کاهش جذب ضربه طراحی شده اند. با این حال، آنها قدرت بسیار کمی دارند، بنابراین راحتی هنوز یک مسئله است و کشش کم باقی می ماند.

بهترین انتخاب لاستیک با توجه به نوع کاربرد آن:

آج لاستیک سطح محکمی است که کشش را با زمین حفظ می کند.

الگوهای مختلف آج سطوح مختلفی از چسبندگی را فراهم می کند و تایر را کم و بیش برای زمین های مختلف مناسب می کند. برخی از آج ها حتی می توانند از آسیب دیدن لاستیک شما جلوگیری کنند و از صافی آن محافظت کنند.

خیابان:

لاستیک های خیابانی صاف اما با الگوی سبک هستند. این بدان معنی است که آنها به خوبی روی سطح صاف جاده می چسبند و پوشیدن آنها سخت تر از تایرهای مسابقه است.

با این حال، الگوی کم عمق به این معنی است که آنها به خوبی با زمین‌های سست یا خاک‌ریز کنار نمی‌آیند.

ترکیبی :

لاستیک های هیبریدی دارای الگوی متوسط با آج عمیق هستند. آنها برای طیف وسیعی از زمین های مختلف از جاده های شهری  تا مسیرهای روستایی مناسب هستند.

آفرود:

این لاستیک‌ها به‌طور خاص جاده‌ها طراحی شده‌اند، دارای الگوهای آج سه‌بعدی هستند که ضربه‌گیر هستند. این به آنها کمک می کند تا کشش را روی سطوح شل حفظ کنند.

آنها همچنین می توانند هنگام سواری بر روی خیابان ها و محیط های سنگفرش استفاده شوند، اما به دلیل شکل آنها، اسکوتر را از رسیدن به حداکثر سرعت خود محدود می کند. 

برف:

لاستیک‌های برفی برای شرایط شدید ایده‌آل هستند، لاستیک‌های برفی دارای میخ، دکمه‌دار و طرح‌دار هستند. آج عمیق با گل میخ های فلزی ترکیب می شود تا به آنها کمک کند سطوح پوشیده از برف و یخ را در دست بگیرند.

مسابقه ای:

لاستیک های مسابقه ای صاف و بدون طرح هستند. این بدان معنی است که تمام سطح در تماس با زمین است تا از کشش شدید همیشه اطمینان حاصل شود.

در حالی که اینها برای سواری سریع و تهاجمی ایده آل هستند، اما برای استفاده روزمره کمتر مناسب هستند زیرا به سرعت فرسوده می شوند و روی سطوح ناهموار عملکرد خوبی ندارند.

اندازه و شکل تایر :

لاستیک های اسکوتر در اشکال و اندازه های مختلفی وجود دارند. به طور کلی، اسکوترهای ارزان‌تر و کم‌قدرت‌تر، چرخ‌های کوچک‌تری دارند و مدل‌های بزرگ‌تر گران‌تر، چرخ‌های بزرگ‌تری دارند. 

ارتفاع چرخ بر پایداری و عملکرد اسکوتر تأثیر می گذارد.

چرخ‌های بلند فاصله بیشتری از زمین، سواری نرم‌تر و حرکت بهتر را فراهم می‌کنند. آنها همچنین راحت تر از روی دست اندازها و موانع غلت می زنند و در خاک یا زمین های سست دیگر فرو نمی روند. بعلاوه، چون اینرسی را بهتر حفظ می‌کنند، بیشتر می‌چرخند و در نتیجه منجر به برد بیشتری روی چرخ‌های کوچک می‌شوند.

از سوی دیگر، چرخ‌های کوچک معمولاً ارزان‌تر هستند و برای اسکوترهای کم‌قدرت طراحی می‌شوند. آنها می توانند در سرعت های پایین مانور بیشتری داشته باشند، به همین دلیل است که اغلب در مدل های کم بودجه یافت می شوند. با این حال، متأسفانه، فاصله کمتری از زمین دارند، ضربه‌ها و تکان‌ها را بسیار شدیدتر به موتورسوار منتقل می‌کنند، و سطح هندلینگ مشابه آن‌هایی که بزرگ‌تر هستند را ارائه نمی‌کنند.

مزایا و معایب لاستیک باریک و پهن:

لاستیک های عریض دارای لکه تماس بزرگتری با زمین هستند و در نتیجه کشش را برای شتاب گیری، ترمزگیری و سواری عمومی بهبود می بخشند. همچنین ثبات بیشتری را فراهم می کنند.

نقاط ضعف این است که لاستیک‌های پهن‌تر به نیروی بیشتری برای چرخش از طرفی به سمت دیگر نیاز دارند، اما آنها نوید گردش بهتر در پیچ‌ها را در سرعت می‌دهند. بنابراین، لاستیک‌های باریک در سرعت‌های آهسته، چابک‌تر هستند، اما پایداری چندانی ندارند و در شرایط مرطوب، کشش بیشتری را از دست می‌دهند.

همبستگی بین اندازه تایر و قدرت موتور:

با افزایش اندازه لاستیک، قدرت موتور نیز افزایش می یابد.

موتورها در توپی چرخ اسکوتر نصب می شوند، بنابراین اندازه لاستیک تا حدودی اندازه موتور را منعکس می کند. به عنوان مثال، یک اسکوتر ارزان قیمت با یک موتور کوچک 36 ولت 350 وات ممکن است فقط دارای لاستیک هایی با قطر 8.5 اینچ باشد، در حالی که یک مدل فوق العاده با موتورهای 72 ولت 2000 وات ممکن است دارای لاستیک های 11 اینچی باشد. در نهایت، هرچه موتور/های قوی‌تر باشد، لاستیک‌ها بزرگ‌تر می‌شوند.

علل رایج پنچر شدن لاستیک اسکوتر:

تورم بیش از حد:

باد کردن بیش از حد لاستیک ها می تواند باعث مشکلات زیادی شود، از جمله:

وصله تماس کوچکتر، به معنی کشش کمتر
جذب شوک کمتری چون تایر قادر به جذب ضربه ها نیست
رسیدگی به خطر
کاهش عملکرد ترمز
ساییدگی ناهموار آج از آنجایی که مرکز لاستیک خم می شود و فرسوده می شود
خطر انفجار، که می تواند منجر به تصادف شود

زیر تورم:

کم باد شدن یکی از دلایل اصلی خرابی لاستیک اسکوتر برقی است. اگر فشار باد لاستیک خیلی کم باشد، می تواند مشکلات زیادی ایجاد کند، از جمله:

افزایش مقاومت غلتشی و در نتیجه افزایش مصرف سوخت در نتیجه کار بیشتر موتورها
دیواره‌های جانبی لاستیک‌ها می‌تواند بدشکل شده و برآمده شود و منجر به سایش ناهموار آج شود
هندلینگ به خطر افتاده، به ویژه فرمان
کاهش عملکرد ترمز
ایجاد گرمای بیش از حد
باری که اسکوتر می تواند حمل کند را کاهش می دهد

نصب نادرست:

اگر لاستیک به درستی نصب نشده باشد، احتمال پنچر شدن افزایش می یابد.

برای لوله‌های داخلی، نصب نادرست می‌تواند باعث گره خوردن یا جمع شدن آن‌ها شود و در نتیجه به قسمت‌های خاصی از لوله و تایر فشار وارد شود.

برای لاستیک‌های بدون تیوب، مهم است که مطمئن شوید لبه داخلی آنها دست نخورده است و با رینگ مطابقت دارد.

و آخرین چیزی که باید به آن توجه داشته باشید جهت چرخش لاستیک است. نصب لاستیک به عقب باعث فرسودگی سریعتر آن می شود. همچنین برای عملکرد کلی اسکوتر شما مضر است زیرا تایرها قادر به چسبیدن به جاده نیستند.

بیشتر لاستیک‌ها چرخش را از طریق یک فلش نشان می‌دهند، اما اگر لاستیک‌های شما این را ندارند، باید مطمئن شوید که آج همیشه رو به جلو باشد.

سوراخ با اجسام تیز:

اجسام نوک تیز مانند میخ، شیشه و حتی سنگ شایع ترین علت پنچر شدن لاستیک ها هستند.

آنها با شکافتن آج یا نفوذ به تایر به سرعت به لاستیک آسیب می رسانند.

تاثیرات قوی از سواری تهاجمی:

هنگامی که یک لاستیک تیوبلس به سنگ یا حاشیه برخورد می کند، می تواند مهر و موم بین لاستیک و رینگ را بشکند. برای لاستیک‌های دارای لوله داخلی، اگر به اندازه کافی ضربه بخورد، ضربه می‌تواند فشار کافی برای ترکیدن لوله ایجاد کند.

گرمای بیش از حد:

گرمای بیش از حد یا ناشی از تورم نامناسب است یا به دلیل شرایط سواری (یعنی یک روز گرم تابستان).

به طور کلی، لاستیک ها به ازای هر 10 درجه تغییر دما، 1 PSI از دست می دهند یا افزایش می دهند. همانطور که قبلاً بحث شد، تورم بیش از حد و کمتر می تواند منجر به آسیب قابل توجهی به لاستیک شود، بنابراین اگر دما بالا رفت، مطمئن شوید که PSI لاستیک خود را مطابق با آن تنظیم کنید.

اگر فشار را تنظیم نکنید و اجازه دهید در نتیجه گرمای بیش از حد ایجاد شود، لاستیک ها ممکن است دچار اعوجاج شوند و منجر به لکه های ضعیف شوند.

سایش و پارگی عمومی:

با افزایش سن لاستیک ها فرسوده می شوند و ممکن است ترک بخورند. پس از مدتی، این نواحی آسیب‌دیده می‌توانند عمیق‌تر در آج کار کنند و در نهایت اجازه دهند هوا خارج شود – این به احتمال زیاد زمانی اتفاق می‌افتد که یک مهره لاستیک فرسوده دیگر آنطور که باید روی رینگ قرار نگیرد.

به طور مشابه، نقص یا نشتی در سوپاپ می تواند مقصر باشد و هوا را به آرامی از لاستیک خارج کند.

چگونه از پنچر شدن لاستیک ها جلوگیری کنیم:

لاستیک ها را با فشار مناسب باد کنید:

PSI مخفف پوند بر اینچ مربع است و اندازه گیری فشار تایر است. هر چه PSI بالاتر باشد، فشار هوای داخل تایر بیشتر می شود.

هر لاستیک دارای یک مقدار PSI توصیه شده است که در کتابچه راهنمای کاربر اسکوتر یافت می شود. ما توصیه می کنیم تایرهای خود را تا این مقدار باد کنید زیرا تایرهایی که به درستی باد شده اند کمتر آسیب می بینند و به گونه ای پیکربندی شده اند که بهترین عملکرد را از اسکوتر داشته باشند.

درزگیر تایر را اضافه کنید:

درزگیر را می توان از طریق دریچه آن در داخل تایر فشرده کرد. پس از تزریق، سطح داخلی را می پوشاند، به این معنی که برای جلوگیری از خروج هوا، به سوراخ هایی سرازیر می شود. بهتر است از درزگیر تایر به عنوان یک اقدام پیشگیرانه استفاده کنید.

لاینرهای تایر را نصب کنید:

آسترهای لاستیک به گونه ای ساخته شده اند که بین لاستیک شما و لوله داخلی قرار می گیرند. اگر چیزی از پوسته بیرونی لاستیک نفوذ کند، آستر محافظت بیشتری برای جلوگیری از سوراخ شدن تیوب ایجاد می کند.

به طور منظم تمیز کنید:

پاک کردن منظم کثیفی ها و زباله هایی که روی لاستیک های شما انباشته شده اند، سایش آن ها را کاهش می دهد و از شر هر گونه اقلام تیز که ممکن است چسبیده باشند خلاص شود.

ترمز ناگهانی و چرخش چرخ را کاهش دهید:

ترمز ناگهانی و چرخش چرخ ها باعث گرم شدن لاستیک ها می شود و آنها را مستعد سایش ناهموار می کند، که در نهایت می تواند منجر به صاف شدن لاستیک شود.

تایرهای جامد در صورت بدرفتاری حتی ممکن است تغییر شکل دهند. ایجاد گرمای بیش از حد همراه با لغزش می تواند آج را که در تماس با جاده است از بین ببرد.

اسکوترهای برقی با سیستم ترمز ضد قفل (ABS) با تشخیص زمان قفل شدن چرخ ها و اعمال فشار ترمز بهینه برای جلوگیری از لغزش آنها، به جلوگیری از سایش تایرها کمک می کند.

لاستیک های کهنه یا فرسوده را تعویض کنید:

هرچه لاستیک قدیمی تر باشد، احتمال ترک یا پنچر شدن آن بیشتر می شود. ضروری است که به طور منظم لاستیک های خود را چک کنید و لاستیک هایی را که قدیمی یا فرسوده به نظر می رسند تعویض کنید. یک شاخص خوب برای این است که لاستیک ها در حال طاس شدن هستند. منظور ما این است که الگوی آج را بررسی کنید تا ببینید آیا خیلی پایین است یا خیر.

(0)
هیچ دیدگاهی وجود ندارد
دیدگاه خود را بنویسید
*
*