تاریخ انتشار: 00-10-22 13:10:08 چهارشنبه
نمایش: (1453)

ولتاژ ترانس در حالت بی باری و بار کامل

ولتاژ ترانس در حالت بی باری و بار کامل:

ترانسفورماتور وسیله ای است که از اصل القای الکترومغناطیسی برای تغییر ولتاژ متناوب استفاده می کند. اجزای اصلی آن عبارتند از سیم پیچ اولیه، سیم پیچ ثانویه و آهن (هسته مغناطیسی). این اغلب در تجهیزات الکتریکی و مدارهای بی سیم برای کاهش ولتاژ، امپدانس تطبیق، ایزوله ایمنی و غیره استفاده می شود. هنگامی که ترانسفورماتور بدون بار کار می کند، فقط اتلاف بدون بار مصرف می کند، یعنی اتلاف آهن و سرگردانی که 6 درصد کل ظرفیت است. هنگامی که ترانسفورماتور در بار کار می کند، تلفات بدون بار + تلفات بار،تلفات مس، یعنی کل مصرف ترانسفورماتور را مصرف می کند.

عملکرد ترانسفورماتور بدون بار:

عملکرد ترانسفورماتور بدون بار به حالت کار زمانی اشاره دارد که سیم پیچ اولیه ترانسفورماتور به منبع تغذیه متصل شده و سیم پیچ ثانویه باز است. در این زمان، جریان در سیم پیچ اولیه، جریان بی بار ترانسفورماتور نامیده می شود و جریان بی بار، میدان مغناطیسی بدون بار ایجاد می کند. تحت تأثیر میدان مغناطیسی اصلی (یعنی میدان مغناطیسی که سیم پیچ اول و دوم را به طور همزمان به هم متصل می کند) نیروی الکتروموتور در سیم پیچ اول و دوم القا می شود.

در حین کار بدون بار ترانسفورماتور، اگرچه هیچ خروجی برق در سمت ثانویه وجود ندارد، سمت اولیه همچنان بخشی از توان فعال را از شبکه می گیرد تا تلفات پسماند و تلفات جریان گردابی را جبران کند (که به عنوان تلفات آهن گفته می شود) در هسته آهن به دلیل اشباع شار مغناطیسی میزان تلفات هیسترزیس به فرکانس منبع تغذیه و مساحت حلقه پسماند ماده هسته بستگی دارد. از دست دادن جریان گردابی متناسب با چگالی شار مغناطیسی و مجذور فرکانس است. علاوه بر این، اتلاف مس ناشی از جریان بدون بار است. برای ترانسفورماتورهای با ظرفیت های مختلف، مقادیر جریان بی بار و تلفات بدون بار متفاوت است.

تفاوت اصلی بین عملیات بدون بار ترانسفورماتور و عملیات بارگذاری عمدتاً در سیم پیچ ثانویه منعکس می شود. هنگامی که ترانسفورماتور تحت بار کار می کند، سیم پیچ ثانویه آن به بار متصل می شود و مقدار زیادی انرژی تولید می کند. در حین کار بدون بار، سیم پیچ ثانویه آن در مدار باز قرار می گیرد و ریزتوان تولید می کند.

تنظیم ولتاژ ترانسفورماتور به عنوان درصد تغییر در ولتاژ ثانویه ترانسفورماتور از حالت بدون بار به بار کامل تعریف می شود. به عبارت دیگر، تنظیم ولتاژ ترانسفورماتور توانایی ترانسفورماتور را در ارائه ولتاژ ثابت از حالت بدون بار به بار کامل توصیف می کند. ولتاژ ثانویه ترانسفورماتور نباید با بار تغییر کند زمانی که منبع ورودی ثابت است. ترانسفورماتور را می توان به عنوان یک منبع ولتاژ در نظر گرفت و تغییر ولتاژ ترمینال ثانویه از بی باری به بار کامل بستگی به افت ولتاژ در سیم پیچ ترانسفورماتور دارد.

هنگامی که جریان از ترانسفورماتور عبور می کند، افت ولتاژ به دلیل راکتانس و مقاومت ترانسفورماتور اتفاق می افتد. تغییر ولتاژ خروجی ثانویه ترانسفورماتور از بار بدون بار به بار کامل، تنظیم ولتاژ ترانسفورماتور نامیده می شود.

فرمول تنظیم ولتاژ ترانس:

تنظیم ولتاژ ترانسفورماتور نشان می دهد که یک ترانسفورماتور تا چه حد ولتاژ خروجی ثانویه را از حالت بدون بار تا بار کامل، زمانی که ولتاژ اولیه ثابت باشد، ثابت نگه می دارد.

جایی که،بار Vno ولتاژ بدون بار و V ولتاژ کامل ولتاژ بار کامل است،ولتاژ خروجی ثانویه با افزایش جریان عبوری از ترانسفورماتور کاهش می یابد. به این دلیل افت ولتاژ در سیم پیچ ترانسفورماتور رخ می دهد.

ولتاژ خروجی ثانویه در بار کامل همیشه از ولتاژ خروجی بدون بار کمتر است.

عوامل زیر بر تنظیم ولتاژ ترانسفورماتور تأثیر می‌گذارند:

مقاومت در هر فاز :

مقاومت سیم‌پیچ اولیه و ثانویه باعث افت ولتاژ می‌شود. هرچه مقاومت بیشتر باشد، افت ولتاژ بیشتر می شود. ترانسفورماتور با مقاومت اولیه و ثانویه بالاتر دارای تنظیم ولتاژ ضعیف است.

راکتانس در فاز :

راکتانس سیم پیچ اولیه و ثانویه باعث افت ولتاژ می شود. هر چه راکتانس بیشتر باشد، افت ولتاژ نیز بیشتر می شود. ترانسفورماتور با راکتانس اولیه و ثانویه بالاتر دارای تنظیم ولتاژ ضعیف است.

شار نشتی :

اگر شار نشتی بیشتر باشد، راکتانس نشتی XL افزایش می‌یابد که باعث افزایش افت ولتاژ Ia XL می‌شود. بنابراین مقررات ضعیف می شود.

مقدار جریان بار ثانویه :

اگر جریان بار افزایش یابد IaRa و افت ولتاژ IaXL افزایش می یابد. بنابراین ولتاژ پایانه ها کاهش می یابد که تنظیم ضعیف می کند.

ضریب توان بار:

ضریب قدرت بار نیز بر تنظیم ولتاژ ترانسفورماتور تأثیر می گذارد. ضریب توان تاخیری جریان بیشتری را می طلبد و باعث افت ولتاژ بیشتر در سیم پیچ ترانسفورماتور می شود. در نتیجه تنظیم ولتاژ ترانسفورماتور خراب می شود. ضریب توان پیشرو ولتاژ ثانویه ترانسفورماتور را افزایش می دهد و بنابراین تنظیم ترانسفورماتور بهبود می یابد.

ترانسفورماتور سیم پیچ اولیه و ثانویه دارد. سیم پیچ مقاومت و راکتانس دارد. مقاومت و راکتانس اولیه را می توان در سمت ثانویه یا بالعکس ارجاع داد. تنظیم ولتاژ ترانسفورماتور بستگی به راکتانس و مقاومت ترانسفورماتور دارد. مدار ثانویه معادل ترانسفورماتور به صورت زیر می باشد.

ولتاژ ثانویه بدون بار نمی تواند برابر با ولتاژ ثانویه در بار باشد. تنظیم ولتاژ صفر ترانسفورماتور حالت ایده آلی است و عملا امکان پذیر نیست. ترانسفورماتور ایده‌آل دارای تنظیم ولتاژ صفر است که فرضی است.

                
                 
(1)
  • mohammad usefzadeh 1402-11-11

    سلام ترانس ۱۲ ولت ۵۰ امپر از شما خریداری کردم چند سال پیش ،الان در خروجی ولتاژ هست ولی جریان ندارد مشکل از کجاست ،

    پاسخ مدیر:

    باسلام خدمت شما 

    مورد اول : نام و نام خانوادگی خود را ذکر بفرمائید

    مورد دوم : ترانس را به بار وصل کنید و ولتاژ خروجی آن را اندازه گیری کنید.در صورتیکه افت شدید ولتاژ داشته باشید سیم پیچ ثانویه آسیب دیده است ....
    مورد سوم : در واتساپ 09190819886 .... تصویر و فیلم را ارسال نمایید تا بهتر بتوانیم شما را راهنمایی کنیم 

دیدگاه خود را بنویسید
*
*