تاریخ انتشار: 97-02-03 19:02:19 دوشنبه
نمایش: (1158)

اساس کار موتور AC تکفاز

موتور AC نیز همانند موتور DC، یک قسمت بیرونی ثابت به نام استاتورو یک قسمت داخلی دوار به نام روتوردارد. بین این دو بخش یک فاصله دقیق کارشناسی شده به نام گپ وجود دارد.

                                                    

استاتور شامل بدنه، هسته مغناطیسی، سیم پیچ ها و یاتاقان­های سر و ته شفت می باشد. با توجه به اینکه نمی­توان فقط با استفاده از یکفاز میدانی را در استاتور تولید کرده که بتواند روتور را بدون کمک خارجی راه­ اندازی کند، لذا در این نوع موتور از دو سیم ­پیچ به نام­های سیم­ پیچ اصلی(Main) و سیم پیچی یدکی(Auxiliary) در استاتور استفاده می­شود. این دو سیم ­پیچ به صورت 90 درجه مکانی نسبت به هم پیچیده شده ­اند تا بتوانند میدانی را تولید کنند که روتور را بچرخاند.

روتور موتورهای Ac  به دو نوع  قفسی و سیم ­پیچی تقسیم بندی میشود.

اساس کار بدین گونه است جریان AC از داخل سیم ­پیچی استاتور عبور کرده و میدان الکترومغناطیسی تولید می­کند. از طرفی اگر روتور قفسی باشد، جریان مخالف در آن القا می­شود و اگر روتور سیم ­پیچی باشد جهت آن به گونه­ ای پیچیده می­شود که با اتصال به برق میدان عمود بر میدان استاتور تولید شده و بر هم کنش میدان استاتور و روتور موجب حرکت دورانی روتور می­شود.

انواع موتورهای تکفاز:

  • موتور القایی تکفاز

  • موتور سنکرون تکفاز

  • موتور یونیورسال

(0)
هیچ دیدگاهی وجود ندارد
دیدگاه خود را بنویسید
*
*