رهگیری سفارش
شناسه سفارش وارد کنید
موتور AC نیز همانند موتور DC، یک قسمت بیرونی ثابت به نام استاتورو یک قسمت داخلی دوار به نام روتوردارد. بین این دو بخش یک فاصله دقیق کارشناسی شده به نام گپ وجود دارد.
استاتور شامل بدنه، هسته مغناطیسی، سیم پیچ ها و یاتاقانهای سر و ته شفت می باشد. با توجه به اینکه نمیتوان فقط با استفاده از یکفاز میدانی را در استاتور تولید کرده که بتواند روتور را بدون کمک خارجی راه اندازی کند، لذا در این نوع موتور از دو سیم پیچ به نامهای سیم پیچ اصلی(Main) و سیم پیچی یدکی(Auxiliary) در استاتور استفاده میشود. این دو سیم پیچ به صورت 90 درجه مکانی نسبت به هم پیچیده شده اند تا بتوانند میدانی را تولید کنند که روتور را بچرخاند.
روتور موتورهای Ac به دو نوع قفسی و سیم پیچی تقسیم بندی میشود.
اساس کار بدین گونه است جریان AC از داخل سیم پیچی استاتور عبور کرده و میدان الکترومغناطیسی تولید میکند. از طرفی اگر روتور قفسی باشد، جریان مخالف در آن القا میشود و اگر روتور سیم پیچی باشد جهت آن به گونه ای پیچیده میشود که با اتصال به برق میدان عمود بر میدان استاتور تولید شده و بر هم کنش میدان استاتور و روتور موجب حرکت دورانی روتور میشود.
انواع موتورهای تکفاز:
موتور القایی تکفاز
موتور سنکرون تکفاز
موتور یونیورسال