تاریخ انتشار: 01-11-24 11:11:17 دوشنبه
نمایش: (630)

هاب موتور چیست؟

هاب موتور چیست؟

موتور الکتریکی که در توپی چرخ قرار دارد و بصورت مستقیم چرخه را به حرکت در می آورد که به آن موتور درون چرخ یا موتور توپی نیز گفته می شود. از این نوع الکتروموتور ها در دوچرخه برق/  اسکوتور برقی / اسمارت بالنس / موتور سیکلت برقی استفاده می شود.

اگر قصد برقی کردن دوچرخه دارید موتور های هاب بهترین گزینه برای این کار می باشد چون شما را از نصب چرخ زنجیر و موتور الکتریکی و همچنین پیاده سازی سیستم انتقال قدرت به چرخ ها بی نیاز می کند. این مدل از الکتروموتور های جهت نصب بر روی دوچرخه طراحی شده و امکانات لازم برای به حرکت در آوردن دوچرخه استانداد را دارد. گیربکس  داخلی و یک خودرو  داخلی جهت  آزاد کردن الکتروموتور در حالت که سرعت دوچرخه بیشتر از سرعت داخلی است.

طریقه نصب این قطعه بسیار ساده است فقط کافیست  چرخ جلو یا عقب دوچرخه را باز کرده این الکتروموتور را جایگزین آن نمایید قطعات دیگری که نیاز است درایور ، دسته گاز و  باطری است.

نحوه سیم کشی : الکتروموتور دارای دو دسته سیم است

  • سیم قدرت : شامل 3 رشته سیم ضخیم که در واقع به سیم پیچ اصلی متصل است و نحوه اتصال آن بصورت سه فاز می باشد
  • سیم کنترل زاویه چرخ : شامل 5 رشته سیم نازک است که 2 تای آن جهت تغذیه 5 ولت و 3 سیم بعدی که رنگ آنها با رنگ های سیم های اصلی موتور یکسان است موقعیت زاویه این را مشخص می کند

جهت اطلاع از نحوه کارکرد الکتروموتور های هاب روی این لینک کلیک نمایید

تکنولوژی هاب موتورها:

فن آوری هاب موتورها نیز به عنوان فناوری موتور سوار بر چرخ شناخته می شود. بزرگترین ویژگی آن ادغام دستگاه های قدرت، انتقال و ترمز در توپی چرخ است، بنابراین بخش های مکانیکی وسایل نقلیه الکتریکی را بسیار ساده می کند.

سیستم هاب موتور چرخ عمدتاً با توجه به نوع روتور موتور به دو نوع ساختاری تقسیم می شود: نوع روتور داخلی و نوع روتور بیرونی. نوع روتور بیرونی از یک موتور روتور بیرونی با سرعت کم استفاده می کند، حداکثر سرعت موتور 1000-1500r / دقیقه است و دستگاه کاهش سرعت وجود ندارد و سرعت چرخ همان موتور است. در حالی که نوع روتور داخلی از یک موتور روتور داخلی با سرعت بالا با کاهش دهنده نسبت انتقال ثابت استفاده می کند. برای به دست آوردن چگالی توان بالاتر، سرعت موتور می تواند به 10000r/min برسد.

وظایف هاب موتور:

1.بلبرینگ و راندن وظیفه ضروری موتور توپی چرخ است. تحمل بار با تکیه بر یاتاقان محور برای تشخیص مرکز روتور و استاتور محقق می شود. لبه چرخ خودرو از طریق یاتاقان محور به جای استاتور و روتور به محفظه محور تعلیق متصل می شود تا کمک فنر جاده و بار را حمل کند. روش حرکت به این صورت است که روتور بیرونی مستقیماً به رینگ متصل می شود تا به هدف هدایت مستقیم برسد.

2. کنترل سرعت دیفرانسیل الکترونیکی. کنترل دیفرانسیل الکترونیکی نیز یکی از وظایف هاب موتور است. روش تحقق فرمان چرخ جلو است که توسط یک چرخ دنده معمولی تکمیل می شود. چرخ عقب نیاز به لغزش دارد که توسط یک دیفرانسیل الکترونیکی تکمیل می شود. شعاع چرخش با زاویه فرمان چرخ های جلو و لغزش چرخ عقب با شعاع چرخش خودرو و فاصله بین دو محور تعیین می شود. لغزش چرخ های عقب از زاویه چرخش چرخ دنده فرمان چرخ جلو محاسبه می شود. دستگاه فرمان نیز می تواند یک فرمان الکترونیکی باشد. حتی اگر چرخ عقب نمی تواند کاملاً متمایز شود، چرخ داخلی باید از "فعال" به "غیرفعال" تغییر کند که با قطع موتور یا اتصال یک مقاومت جبرانی به صورت سری در حلقه به دست می آید.

3. بازیابی انرژی ترمز. وظیفه هاب موتور نیز بازیابی انرژی ترمز است. در طی فرآیند ترمز یک وسیله نقلیه الکتریکی، انرژی جنبشی وسیله نقلیه از طریق چرخ ها به موتور منتقل می شود و در نتیجه موتور را به سمت چرخش سوق می دهد. در این زمان موتور در حالت تولید برق کار می کند و دستگاه ذخیره انرژی یعنی باتری یا ابرخازن را شارژ می کند و انرژی ترمز را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند و آن را در دستگاه ذخیره انرژی ذخیره می کند تا بازسازی انرژی محقق شود. در عین حال، گشتاور مقاومتی تولید شده توسط موتور بر روی چرخ ها عمل می کند تا گشتاور ترمز ایجاد کند که در کاهش سرعت و ترمزگیری نقش دارد.

.4 خنک کننده موتور. دو روش خنک کننده برای مهاب موتورها وجود دارد، خنک کننده با هوا و خنک کننده آب. خنک کننده هوا از ساختاری برای گردش گاز برای خنک کردن موتور توپی چرخ استفاده می کند، مانند یک فن خنک کننده داخلی. خنک کننده آب، یک کانال مایع خنک کننده ویژه راه اندازی می شود و هاب موتور با تبادل حرارت با مایع خنک می شود.

5.یکپارچه سازی سیستم ترمز. عملکرد هاب موتور نیز شامل یکپارچه سازی سیستم ترمز می شود. سیستم ترمز شامل ترمز الکتریکی و ترمز اصطکاکی است و ادغام ترمز اصطکاکی معمولاً یک ترمز دیسکی است. عنصر دوار در جفت اصطکاک ترمز دیسکی یک دیسک فلزی است که روی صفحه انتهایی کار می کند که به آن دیسک ترمز می گویند. عنصر اصطکاک دیسک ترمز را از هر دو طرف می بندد تا ترمز ایجاد کند.

انواع هاب موتور برقی:
هاب موتور ها به دو دسته بدون گیربکس و با گیربکس تقسیم می شود. بدون گیربکس ها استهلاک پایین تری داند و تلفات به حداقل رسانده است ولی در عوض گیربکس دار ها گشتاور یبشتری و برای مناطق با شیب زیاد مناسب هستند

هاب موتور گیربکس دار:

هاب موتور بدون گیربکس:

 کاربرد هاب موتور در دوچرخه برقی:

توجه داشته باشید که چرخ عقب دوچرخه برقی توسط یک موتور توپی مهر و موم شده یکپارچه رانده می شود. بیشتر دوچرخه های برقی موجود در بازار توسط این نوع موتور توپی چرخ عقب رانده می شوند. چرا موتورهای درون چرخ به طور گسترده در دوچرخه های برقی استفاده می شود اما به ندرت در خودروها استفاده می شود؟ دلیلش هم این است که دوچرخه های برقی دو چرخ و ماشین ها چهار چرخ هستند.

از آنجایی که دوچرخه برقی از طرح یک جلو، یک عقب و دو چرخ استفاده می کند، هیچ تفاوت سرعتی بین دو چرخ در کنار هم مانند یک ماشین وجود ندارد. علاوه بر این، سیستم تعلیق ضربه‌گیر دوچرخه برقی، درست مانند فنر هیدرولیک ضربه‌گیر در کنار چرخ عقب بالا، در خارج از هاب قرار گرفته است و محدودیت فضایی وجود ندارد. بنابراین، یک دوچرخه الکترونیکی می تواند کل بسته موتور توپی چرخ را آب بندی کند. به این ترتیب می توان اثر ضد گرد و غبار و ضد آب خوبی به دست آورد و عمر مفید موتور درون چرخ را بهبود بخشید. استفاده از موتورهای درون چرخ ساختار بدنه دوچرخه های برقی را تا حد زیادی کاهش می دهد، سبک و جمع و جور است، وزن خود را کاهش می دهد و برد کروز را افزایش می دهد. این مزایا باعث می شود دوچرخه های برقی رشد انفجاری داشته باشند و بازار بزرگی داشته باشند.

مهمترین مزایا هاب موتور :

  1. عدم تغییر ظاهر کلی دوچرخه
  2. نصب آسان بدون دردسر نسبت به الکترومتورهای اسکوتری
  3. بی نیاز به چرخ زنجیر و هر نوع وسیله انتقال توان
  4. عمر بالا
  5. بهره الکتریکی بسیار بالا تر نسبت به موتور های معولی (بالای 82 درصد)
  6. وزن بسیار معقول
  7. امکان باز و بست راحت.
  8. امکان کمتر سرقت قطعه از روی دوچرخه

معایب :

  1. قیمت بالاتر نسبت به راه کارهای دیگر
  2. نیاز به یک چرخ یدکی برای نصب هاب موتور
  3. درایور گران تری نیاز دارد چون هاب موتور ها بصورت براشلس و بدون جاروبکی می باشند

توجه !!

در نظر داشته باشید برای راه اندازی این موتور ها استفاده از درایور استاندارد ضرروی می باشد و اتصال برق بصورت مستقیم باعث آسیب جدی به الکتروموتور خواهد شد. نوع سیم بندی موتور بصورت سه فاز می باشد و درایور با تغییر فاز ها نسبت به موقعیت چرخ این توان فرکانسی را فراهم می آورد

حتما هنگام نصب به جهت چرخش موتور دقت کنید.این موتور ها فقط در یک جهت دوران ایجاد می کند و در جهت دیگر بصورت آزاد(خلاص) هستند.

سیم کشی موتور و درایور باید با نهاید دقت انجام شود ازالکتروموتور  لحاظ سیم بندی به قرار زیر است :

5 سیم نازیک که مربوط به سنسور های اثر هال می باشد .

3 سیم ضخیم که به الکتروموتور متصل است .

این نوع الکتروموتور ها در واقع سه فاز هستند و زاویه شفت توسط 3 عدد سنسور اثر هال به درایور متصل می گردد نحوه اتصال سنسور های زاویه به این صورت است که شامل 5 سیم که معمولا نازک است و به اصطلاح فرمانی هستند بصورت استاندارد سیم قرمز 5+ و سیم مشکی GND می باشد. سه عدد سیم باقیمانده هر کدام متعلق به یک سنسور است و در بیشتر موارد رنگ آن با سیم های قدرت موتور یکسان است.

نحوه راه اندازی این نوع الکتروموتور :
جهت راه اندازی بهتر است از یک درایور استاندارد موتور های براشلس استفاده نمایید. چون به هیچ عنوان با اتصال به مستقیم به باطری یا ترانسفورماتور راه اندازی نخواهد شد و در صورت ورود برق با پلاریته و یا ولتاژ اشتباه به قطعه آسیب خواهد دید.

کیت کامل دوچرخه برقی

خرید انواع هاب موتور

(0)
هیچ دیدگاهی وجود ندارد
دیدگاه خود را بنویسید
*
*