تاریخ انتشار: 97-02-13 12:02:49 پنج شنبه
نمایش: (13638)

موتور القایی تکفاز با دو خازن راه انداز دائم و موقت

ساختار موتور القایی تکفاز با دو خازن راه انداز دائم و موقت

ساختار موتور القایی تکفاز با دو خازن راه انداز دائم و موقت شامل دو بخش اصلی زیر می باشد.

  • - روتور

  • - استاتور

استاتور از چندین لایه ورق نازک ساخته شده از آلیاژ آهن و سیلیسیم تشکیل شده‌ است. این قطعات به صورت یک سیلندر تو خالی به هم منگنه و محکم شده اند. بر روی بخش داخلی هسته استاتور شیارهایی به موازات یکدیگر ایجاد شده اند. سیم پیچ هایی از سیم روکش دار در این شیارها جاسازی شده‌اند(سیم پیچ استاتور). هر گروه از کلاف ها(دسته ای از سیم پیچ ها) با هسته‌ای که آن را فرا گرفته یک آهنربای مغناطیسی (با دو پل) را برای کار کردن با تغذیه AC شکل می‌دهد. تعداد قطب های یک موتور القایی تکفاز به اتصال درونی کلاف های استاتور بستگی دارد. کلاف های استاتور مستقیماً به منبع انرژی الکتریکی متصل اند. 

استاتور

روتور از چندین ورق مجزای باریک فولادی که میانشان میله‌هایی از مس یا آلومینیم تعبیه شده ساخته شده‌ است. در رایج ترین نوع روتور(روتور قفس سنجابی) این میله‌ها در انتهای خود به صورت الکتریکی و مکانیکی بوسیله حلقه‌هایی به هم متصل شده‌اند. تقریباً ۹۰ درصد از موتور های القایی دارای روتور قفس سنجابی می‌باشند و این به خاطر آن است که این نوع روتور ساختاری مستحکم و ساده دارد. این روتور از هسته‌ای چند تکه استوانه‌ای با محوری که شکاف های موازی برای جای دادن میله های رسانا درون آن دارد تشکیل شده‌ است. هر شکاف یک میله مسی یا آلومنیومی یا آلیاژی را شامل می‌شود. در این میله‌ها به طور دائمی بوسیله حلقه‌های انتهایی آنها یک مدار اتصال کوتاه برقرار است. چون این نوع مونتاژ درست شبیه قفس سنجاب است، این نام برای آن انتخاب شده‌است. میله‌ های روتور دقیقاً با محور موازی نیستند. در عوض به دو دلیل مهم قدری اریب نصب می‌شوند.

  • 1- دلیل اول آنکه موتور با کاهش صدای مغناطیسی (برای آنکه از هارمونیکها در شکافها کاسته میشود)، بدون صدا کار می کند.

  • 2- دلیل دوم آن است که گرایش روتور به قفل کردن کمتر شود.

 روتور سیم پیچی شده

روتور قفس سنجابی

نحوه عملکرد موتور القایی تکفاز با دو خازن راه انداز دائم و موقت

اگر در موتور القایی تکفاز از هر دو خازن دائم کار و موقت هم زمان برای راه اندازی و ایجاد اختلاف زاویه بین جریان های عبوری از سیم پیچ کمکی و سیم پیچ اصلیاستفاده شود، موتور القایی را موتور القایی تکفاز با راه انداز دو خازنی میگویند. همان طور که در بخش  موتور القایی تکفاز با راه انداز خازن موقت اشاره شد خازن راهانداز موقت ازنوع الکترولیتی می باشد و دارای ظرفیت زیادی است؛ در حالی که با توجه به بخش  موتور القایی تکفاز با خازن راه انداز دائم کار خازن دائم کار از نوع روغنی بوده و دارای ظرفیت کمی می باشد. در عمل، ظرفیت خازن الکترولیتی معمولا چند برابر ظرفیت خازن روغنی درنظر گرفته می شود. در ابتدای راه اندازی موتور، مطابق شکل زیر هر دو خازن با هم موازی بوده و با سیم پیچ راه انداز یا کمکی به طور سری در مدار قرار میگیرند، ولی پس از رسیدن سرعت موتور به  75 درصد سرعت نامی، خازن راه انداز موقت به وسیله کلید گریز از مرکز  از مدار خارج شده و جریانی از آن عبور نمی کند. در واقع این خازن ها در لحظات اولیه شروع به کار موتور مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه کار، تنها خازن روغنی در مدار باقی میماند.

شماتیک مداری موتور القایی تکفاز با دو خازن دائم و موقت برای راه اندازی

با توجه به اینکه سیم پیچ کمکی از مدار خارج نمی شود، و به صورت سری با خازن دائم در مدار موتور باقی می ماند، در نتیجه سیم پیچ اصلی و کمکی در این نوع موتور مشابه همدیگر در نظر گرفته می شوند و هر کدام نصف شیارهای استاتور را اشغال می کنند.  با توجه به اینکه این موتور بیشتر در صنعت استفاده می شود، به عنوان موتور القایی تکفاز صنعتی شناخته می شود.

خازن روغنی برای کار دائم در موتور

خازن الکترولیت برای راه اندازی موقت

ویژگی ها

  • - به دلیل استفاده هم زمان از دو خازن، این نوع موتورها دارای مشخصه گشتاور راه اندازی قوی میباشند.

  • - در زمان کار آرام و بی صدا کار میکنند.

کاربردها

  • ماشین لباسشویی های صنعتی

  • یخچالهای صنعتی

  • موتورهای بالابر

  • و ...

(0)
هیچ دیدگاهی وجود ندارد
دیدگاه خود را بنویسید
*
*