رهگیری سفارش
شناسه سفارش وارد کنید
موتور DC یکی از دسته موتورهای الکتریکی دوار است که انرژی الکتریکی جریان مستقیم را به انرژی مکانیکی تبدیل می کند. متداول ترین انواع آن بر نیروهای تولید شده توسط میدان های مغناطیسی تکیه دارند. تقریباً همه انواع موتورهای DC دارای مکانیزم داخلی هستند، اعم از الکترومکانیکی یا الکترونیکی، تا به طور متناوب جهت جریان در بخشی از موتور را تغییر دهند.
موتورهای DC اولین شکل از موتورهایی بودند که به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفتند، زیرا میتوانستند از سیستمهای توزیع برق موجود در جریان مستقیم تغذیه شوند. سرعت یک موتور DC را می توان در محدوده وسیعی با استفاده از ولتاژ منبع تغذیه متغیر یا با تغییر قدرت جریان در سیم پیچ های میدان آن کنترل کرد. موتورهای DC کوچک در ابزار، اسباببازیها و لوازم خانگی استفاده میشوند. موتور یونیورسال می تواند با جریان مستقیم کار کند، اما یک موتور برس دار سبک وزن است که برای ابزارهای برقی قابل حمل و لوازم خانگی استفاده می شود. موتورهای DC بزرگتر در حال حاضر در پیشرانه وسایل نقلیه الکتریکی، آسانسورها و بالابرها و در پیشرانه کارخانه های نورد فولادی استفاده می شوند. ظهور الکترونیک قدرت باعث شده است که جایگزینی موتورهای DC با موتورهای AC در بسیاری از کاربردها امکان پذیر شود.
استاتور قسمت ثابت یک سیستم چرخشی است که در ژنراتورهای الکتریکی، موتورهای الکتریکی، آژیرها، موتورهای گل یا روتورهای بیولوژیکی یافت میشود. انرژی از طریق یک استاتور به جزء دوار سیستم جریان می یابد. در یک موتور الکتریکی، استاتور یک میدان مغناطیسی ایجاد می کند که آرمیچر در حال چرخش را به حرکت در می آورد. در ژنراتور، استاتور میدان مغناطیسی دوار را به جریان الکتریکی تبدیل میکند. در دستگاههایی که از سیال استفاده میکنند، استاتور جریان سیال را به سمت یا از قسمت چرخان سیستم هدایت میکند.
آرمیچر سیم پیچ (یا مجموعه ای از سیم پیچ ها) یک ماشین الکتریکی است که جریان متناوب را حمل می کند.سیمپیچهای آرمیچر AC را حتی در ماشینهای DC به دلیل عملکرد کموتاتور (که به طور دورهای جهت جریان را معکوس میکند) یا به دلیل کموتاسیون الکترونیکی مانند موتورهای DC بدون جاروبک هدایت میکنند. بسته به نوع ماشین الکتریکی، آرمیچر می تواند روی روتور (قطعه چرخان) یا استاتور (قطع ثابت) باشد.
وقتی هادی حامل جریان در میدان مغناطیسی قرار می گیرد، گشتاوری را تجربه می کند و تمایل به حرکت دارد.
به عبارت دیگر، هنگامی که یک میدان مغناطیسی و یک میدان الکتریکی برهم کنش میکنند، نیروی مکانیکی ایجاد میشود. موتور DC یا موتور جریان مستقیم بر این اصل کار می کند. این به عنوان عمل حرکتی شناخته می شود.
جهت چرخش این موتور با قانون دست چپ فلمینگ مشخص میشود که اگر انگشت اشاره، وسط و شست دست چپ شما متقابلاً عمود بر یکدیگر کشیده شوند و اگر انگشت اشاره نشان دهنده جهت مغناطیسی باشد. میدان، انگشت وسط جهت جریان را نشان میدهد، سپس انگشت شست جهتی را نشان میدهد که در آن نیرو توسط شفت موتور DC وارد میشود.
موتورهای DC برای بسیاری از کاربردها - از جمله نوار نقاله ها، میزهای گردان و موارد دیگر که برای آنها به سرعت قابل تنظیم و گشتاور ثابت یا کم سرعت نیاز است، مناسب هستند. آنها همچنین در کاربردهای ترمز دینامیکی و معکوس کردن، که در بسیاری از ماشینهای صنعتی رایج است، به خوبی کار میکنند.
شتاب سریع، توقف و معکوس کردن آنها - همراه با منحنی گشتاور سرعت خطی آنها - موتور DC را به یک انتخاب محبوب در بسیاری از طرح های جدید، به ویژه برای کاربردهای اسب بخار کسری تبدیل می کند.
موتور الکتریکی DC برس خورده گشتاور را مستقیماً از نیروی DC عرضه شده به موتور با استفاده از کموتاسیون داخلی، آهنرباهای ثابت (دائمی یا الکترومغناطیس) و آهنرباهای الکترومغناطیسی چرخان تولید می کند.
مزایای موتور DC برس دار شامل هزینه اولیه کم، قابلیت اطمینان بالا و کنترل ساده سرعت موتور است. معایب تعمیر و نگهداری بالا و طول عمر کم برای استفاده های با شدت بالا است. تعمیر و نگهداری شامل تعویض منظم برس ها و فنرهای کربنی است که جریان الکتریکی را حمل می کنند و همچنین تمیز کردن یا تعویض کموتاتور. این اجزا برای انتقال نیروی الکتریکی از خارج موتور به سیم پیچ های سیم چرخان روتور در داخل موتور ضروری هستند.
همانطور که از نام موتور گیربکس پیداست این موتور از ترکیب یک موتور dc و گیربکس تشکیل شده است. موتورهای DC الکتروموتورهایی هستند که با ولتاژ مستقیم کار می کنند. به عبارت دیگر با اعمال ولتاژ مستقیم (DC) به سیم پیچی استاتور آنها، میدان مغناطیسی درون آن ایجاد می شود از طرف دیگر با اعمال ولتاژ به روتور نیز یک میدان مغناطیسی دیگری ایجاد می شود که از بر هم کنش این دو میدان تولید شده موتور می چرخد.
وجود گیربکس سر راه این موتورها سبب کاهش سرعت و به دنبال آن افزایش قدرت و گشتاور موتور می گردد.