تاریخ انتشار: 00-07-20 12:07:03 سه شنبه
نمایش: (781)

ابزار لحیم کاری

ابزار لحیم کاری :

لحیم‌کاری فرآیندی است که در آن دو یا چند جسم معمولاً فلزی با ذوب کردن و قراردادن یک فلز پرکننده (لحیم) به هم متصل می‌شوند. در این فرآِیند فلز لحیم نقطه ذوب پایین‌تری از دو جسم دیگر دارد. در لحیم‌کاری فلز پایه ذوب نمی‌شود و فقط فلز پرکننده یا لحیم ذوب می‌شود. در لحیم‌کاری سخت نیز فلز پایه ذوب نمی‌شود ولی فلز لحیم در دمای بالاتری ذوب می‌شود. در گذشته، تقریباً تمام فلزات لحیم شامل سرب بودند که برای محیط زیست و بهداشت بسیار مضر بود ولی امروزه تلاش بر این است که تمامی فلزات لحیم بدون سرب تولید شوند و هر چقدر که درصد سرب مواد مذاب لحیم کمتر و درصد قلع آن بیشتر باشد از کیفیت بالاتری برخوردار است.

کاربرد لحیم کاری:

لحیم کاری در لوله‌کشی، وسایل الکترونیکی و فلزکاری و... استفاده میشود.
لحیم‌کاری اتصالات دائمی اما برگشت‌پذیر بین لوله‌های مسی در سیستم‌های لوله‌کشی و همچنین در اشیا ساخته شده از ورقه‌های فلزی مانند قوطی‌های غذایی، ناودان باران و رادیاتور اتومبیل را فراهم می‌کند.
لحیم کاری در زمینه الکترونیک برای اتصال سیم‌ها به دستگاه‌ها و اجزای الکترونیکی به برد مدار چاپی استفاده می‌شود.[اتصالات الکترونیکی را می‌توان به صورت دستی و با استفاده از هویه، لحیم‌کاری کرد. روش‌های خودکار مانند لحیم‌کاری موج ویا فر لحیم‌کاری برای ایجاد همزمان اتصالات متعدد در بردهای الکترونیکی به کار می‌روند.این روش هزینه دستگاه‌های الکترونیکی را به شدت کاهش می‌دهد.

سه نوع روش لحیم‌کاری وجود دارد که هرکدام به ترتیب به دمای بالاتری نیاز داشته و اتصال محکم‌تری را نتیجه می‌دهند:

  • لحیم‌کاری نرم، که اغلب از آلیاژ قلع-سرب به عنوان فلز پرکننده (لحیم) استفاده می‌شود.
  • لحیم‌کاری نقره، که در آن از آلیاژهای نقره استفاده می‌شود.
  • لحیم‌کاری سخت، که از آلیاژهای مانند برنج به عنوان پرکننده استفاده می‌شود.

هویه:

هویه وسیله‌ای است که برای ذوب لحیم و اتصال قطعات فلزی به یکدیگر به کار می‌رود. هویه‌ها را می‌توان به دو دستهٔ اصلی تقسیم کرد، هویه‌های غیربرقی (گازی، چکشی)، و برقی (الکتریکی). با توجه به جنس و اندازهٔ نقطهٔ اتصال، باید هویه مناسب که بتواند حرارت (دما) لازم را تولید کند، انتخاب کرد.

انواع هویه:

سیم لحیم:

مواد پر کننده(سیم لحیم) مورد استفاده در لحیم‌کاری به شکل آلیاژهای مختلفی مناسب کاربردهای مختلف موجود اند. در مونتاژ ابزار الکترونیک، آلیاژی  با ۶۳٪ قلع و ۳۷٪ سرب (یا نسبت ۶۰/۴۰ که از نظر نقطه ذوب تقریباً مشابه است) آلیاژ منتخب است که نقطه ذوب آن در حدود ۱۹۰ درجه سلسیوس است. آلیاژهای دیگر برای لوله‌کشی و مونتاژ مکانیکی و دیگر کاربردها استفاده می‌شوند. برخی از نمونه‌های لحیم نرم عبارت‌اند از قلع-سرب برای کاربردهای همه‌منظوره، قلع-روی برای اتصال آلومینیوم، سرب-نقره برای استحکام بالاتر در دمای بالاتر از دمای اتاق، کادمیم-نقره برای استحکام بالا در دماهای بسیار بالا، روی - آلومینیوم برای اتصال آلومینیوم و ایجاد مقاومت در برابر خوردگی و قلع-نقره و قلع-بیسموت برای برخی کاربردهای الکترونیکی
به دلایل زیست‌محیطی و معرفی مقررات جدید، استفاده از لحیم‌های بدون سرب در حال گسترده‌تر شدن هستند. همچنین این نوع لحیم‌ها در لوازمی که ممکن است کودکان با آنها در تماس باشند و در کاربردهای فضای باز هم این لحیم‌ها توصیه می‌شوند زیرا باران و سایر عوامل ممکن است باعث حل شدن و ورود آن‌ها به آب‌های زیرزمینی شوند. 

پایه نگهدارنده هویه :

یکی از لوازم ضروری برای ایمنی و راحتی کار با دستگاه هویه پایه آن است چرا که نداشتن پایه هنگام داغ شدن هویه جهت ذوب قلع، باعث خطر سوختگی و بروز آتش‌سوزی یا حتی افتادن هویه بر روی کار و آسیب زدن به آن می شود.این پایه ، هویه را به صورت ایستاده و آماده بکار نگه میدارد. از این پایه هویه که دارای مقاوت بالایی در برابر حرارت و همچنین  از صرفه ی اقتصادی بالایی  برخوردار است  می توانید جهت نگهداری انواع هویه های قلمی و تفنگی استفاده کنید.بدنه و فنر نگهدارنده ی این محصول از جنس فلز میباشد پایه این مدل از ورق ضخیم پرس شده و رنگ آبی مقاوم در برابر حرارت ساخته شده است.

روغن لحیم:

یکی از موارد اصلی اتصالات محکم در فرایند لحیم‌کاری، وجود ناخالصی‌هایی مانند گرد و غبار، روغن یا عوامل خوردگی در محل اتصال است. کاربرد روغن لحیم، آسان کردن  فرایند لحیم‌کاری است. روغن لحیم، ماده‌ای است که برای تمیزکاری شیمیایی سطوح و جلوگیری و پاک‌کردن ناخالصی‌ها و عوامل اکسایش در منطقهٔ جوش به کار می‌رود. ناخالصی‌ها را می‌توان با روش‌های مکانیکی ویا پاک‌کننده‌های شیمیایی از میان برد اما دماهای بالای لازم برای ذوب آلیاژ لحیم، قطعه مورد نظر و فلز لحیم را برای اکسید شدن دوباره آماده می‌کند. این اثر با افزایش دمای لحیم‌کاری تسریع می‌شود و می‌تواند به‌طور کامل از اتصال فلز پرکننده به قطعه مورد نظر جلوگیری کند. 

قلع کش :

قلع کش یکی از اجزایی است که هنگام لحیم کاری و کار با هویه به کار می رود.در واقع قلع کش ابزاری برای برداشتن قلع اضافی از روی بردهای الکترونیکی است.زمانی که میزان قلع مصرفی در لحیم کاری اضافی باشد و یا نیاز به باز کردن یک قطعه لحیم شده از روی برد داشته باشد، محل قلع اندود شده را توسط هویه گرم کنید و پس از آب شدن قلع ، می توانید توسط این ابزار محل را پاکسازی کنید،.قلع کش ها معمولا از طریق فشار هوا سیم لحیم آب شده را به طرف حفره و محفظه خود بالا می کشند.

قطعات الکترونیکی (بردهای مدار چاپی):

در حال حاضر مدارهای چاپی طی فرایند تولید انبوهشان با لحیم‌کاری موج ساخته می‌شوند. در لحیم‌کاری موج قطعات الکترونیکی آماده شده و روی مدار قرار داده می‌شوند. گاهی برای ثابت نگه داشتن این قطعات طی فرایند، از چسب کوچک یا بند استفاده می‌شود.

لحیم‌کاری فرونشینی فرآیندی است که از خمیر قلع برای اتصال قطعات به محل مورد نظر استفاده می‌شود. پس از اعمال خمیر، قطعات توسط یک لامپ مادون قرمز ویا یک کوره کنترل شده، گرم می‌شوند.

از آنجایی که اغلب اجزای مختلف بهتر است با روش‌های متفاوتی به برد متصل شوند، بهتر است از دو یا سه فرایند برای ساخت مدارهای چاپی استفاده شود. برای مثال قطعات نصب-سطحی را می‌توان ابتدا با لحیم‌کاری فرونشینی متصل کرد و سپس برای قطعات سوراخ-کامل از یک فرایند لحیم‌کاری با موج استفاده کرد و در آخر قطعات بزرگتر را با دست لحیم کرد.

انواع ابزار لحیم کاری با قیمت عمده و کیفیت بالا را میتوانید از سما موتور خریداری کنید.

(0)
هیچ دیدگاهی وجود ندارد
دیدگاه خود را بنویسید
*
*