موتور AUMA 115 V AC

کد MAC00005
موتور AC تکفاز
برند: آیوما AUMA
ولتاژ نامی: 115 ولت
سرعت بی بار: 3100 در در دقیقه(rpm)

سرعت بار کامل: 3000 دور در دقیقه
توان: 100 وات
وزن: 2 کیلوگرم
کارکرد دائم
ساخت: آلمان

موجود
1,600,000 ریال

سایر مشخصات محصول

نوع موتور : موتور AC تک فاز
سرعت بی بار (دور بر دقیقه) : 3100
ولتاژ نامی (ولت) : 115
وزن (گرم) : 2000
توان نامی موتور (وات) : 100
کشور سازنده : آلمان
طول بدنه موتور (میلیمتر) : 130
نوع کالا : موتور AC
سرعت-بارکامل : 3000

ویژگی محصول

  • مدل: Es 7160-2LL-RLT
  • ولتاژ نامی :115 ولت
  • جریان بی بار: 0.3 آمپر

کاربردها

  • پمپ ها
  • آبگرمکن
  • تجهیزات جاده ای
  • کولر
  • یخچال
  • ماشین لباسشویی و...

آشنایی با موتور AC

موتور الکتریکی نوعی ماشین الکتریکی است که الکتریسیته را به حرکت (چرخش) تبدیل می‌کند. عمل عکس آن که تبدیل حرکت (چرخش) به الکتریسیته است، توسط ژنراتور انجام می‌شود. این دو وسیله به‌ جز در عملکرد، مشابه یکدیگر هستند. اکثر موتورهای الکتریکی بر اساس الکترومغناطیس کار می‌کنند، اما موتورهایی که بر اساس پدیده‌های دیگری نظیر نیروی الکتروستاتیک و اثر پیزو الکتریک کار می‌کنند، هم وجود دارند که البته کاربردهای خاص (و اندکی) دارند.

هنگام راه اندازی ، خازن و سیم پیچ راه اندازی از طریق یک دسته از کنتاکتهای تحت فشار فنر روی کلید گریز از مرکز دوار ، به منبع برق متصل می‌شوند. خازن به افزایش گشتاور راه اندازی موتور کمک می‌کند. هنگامی که موتور به سرعت نامی رسید، کلید گریز از مرکز فعال شده ، دسته کنتاکتها فعال می‌شود، خازن و سیم پیچ راه انداز سری شده را از منبع برق جدا می‌سازد، در این هنگام موتور تنها با سیم پیچ اصلی عمل می‌کند.

ساختار کلی موتور AC

موتورها یک قسمت ثابت بنام استاتور و یک قسمت متحرک بنام روتور دارند که با فاصله دقیق و حساب شده ای از هم قرار داده شده اند. در حالت کلی برای چرخش موتور AC روتور باید داخل یک میدان مغناطیسی دوار قرار گیرد که درموتور AC به صورت طبیعی توسط استاتور بدلیل طبیعت منبع تغذیه، این میدان مغناطیسی دوار ایجاد می شود درحالیکه در موتورهای DC و همچنین موتورهای AC تکفاز این میدان دوار باید توسط یک وسیله الکتریکی یا مکانیکی ایجاد می گردد. ایده کلی این است که وقتی که یک رسانای حامل جریان الکتریکی (مانند سیم) در یک میدان مغناطیسی قرار می‌گیرد، نیرویی بر رسانا از سوی میدان وارد می‌شود. در یک موتور استوانه‌ای، (روتور) به علت گشتاوری که ناشی از نیرویی است که به فاصله‌ای معین از محور چرخانه به آن وارد می‌شود، می‌چرخد.

موتور تکفاز AC

اغلب موتورهای الکتریکی دوّار هستنند، اما موتور خطی هم وجود دارند. در یک موتور دوار بخش متحرک (که معمولاً درون موتور است) چرخانه یا روتور و بخش ثابت، ایستانه یا استاتور خوانده می‌شود. موتور شامل آهن‌رباهای الکتریکی است که روی یک قاب سیم‌پیچی شده‌است. گر چه این قاب اغلب آرمیچر خوانده می‌شود، اما این واژه عموماً به غلط بکار می‌رود. در واقع آرمیچر آن بخش از موتور است که به آن ولتاژ اِعمال می‌شود، یا آن بخش از ژنراتور است که در آن ولتاژ ایجاد می‌شود. با توجه به طراحی ماشین، هر یک از چرخانه یا ایستانه می‌توانند آرمیچر باشند

 انواع موتورهای AC

  1- موتور القایی سه فاز

  • موتور سه فاز سنکرون
  • موتور سه فاز آسنکرون

         

2- موتور القایی تکفاز

  • موتور تک فاز با خازن راه انداز
  • موتور تک فاز با خازن دائم
  • موتور تک فاز دو خازنی
  • موتور تک فاز فاز شکسته
  • موتور تک فاز یونیورسال ( اونیورسال )
  • موتور سه فاز تبدیل شده

موتورهای القایی تکفاز

بین انواع الکتروموتورها، الکتروموتور القایی تکفاز با توجه به ارزان تر بودن قیمت و پایین بودن هزینه تعمیر و نگهداری بیشترین استفاده را دارد. این نوع از الکتروموتور تنها یک پیچه یا یک کلاف اصلی دارد و با یک منبع تغذیه متناوب تک فاز کار می‌کند. در تمام الکتروموتورهای القایی تک فاز، روتور از نوع قفس سنجابی است. الکتروموتور تک فاز القایی خود راه انداز نیست. هنگامی که الکتروموتور به یک منبع تغذیه تک فاز متصل است کلاف اصلی دارای جریانی متناوب می‌شود. این جریان متناوب میدان مغناطیسی ای ضربانی تولید می‌کند. به سبب القا، روتور تحریک می‌شود. چون میدان مغناطیسی اصلی ضربانی است گشتاوری که برای چرخش الکتروموتور لازم است بوجود نمی‌آید و بحای چرخیدن روتور آن را به ارتعاش در می آورد. به همین دلیل الکتروموتور القایی تک فاز به استارتر ( دستگاه آغازگر) نیاز دارد که تا ضربات آغازی را برای چرخش موتور تولید نماید.

دستگاه آغازگر الکتروموتور القایی تک فاز پیچه‌ای اضافی در استاتور است (پیچه راه انداز). پیچه استارت می‌تواند دارای خازن های سری و یا سوئیچ گریز از مرکز باشد. هنگامی که ولتاژ تغذیه برقرار است جریان در پیچه اصلی به سبب مقاومت پیچه اصلی ولتاژ تغذیه را افت می‌دهد ( ولتاژ به جریان تبدیل می‌شود ). در همین حین جریان در پیچه استارت بسته به مقاومت دستگاه استارت به افزایش ولتاژ تغذیه تبدیل می‌شود. فعل و انفعال میان میدان های مغناطیسی که پیچه اصلی و دستگاه استارت (شامل پیچه کمکی و خازن) می‌سازند میدان برایندی می‌سازند که در جهتی گردش می‌کند. محور الکتروموتور گردش را در جهت این میدان برایند آغاز می‌کند.

هیچ نظری ارسال نشده