تاریخ انتشار: 98-03-26 15:03:07 یکشنبه
نمایش: (1238)

تفاوت استابلایزر سروو موتوری و رله ای

تفاوت استابلایزر سروو موتوری و رله ای

در این مقاله قصد داریم تفاوت بین استابلایزر سروو موتوری و رله ای را بیان کنیم 

از دیر باز تا کنون دو فناوری فراگیر برای جبران نوسان ولتاژ برق شهر به کار گرفته شده است. در روش نخست یک اتو ترانسفورماتور با چند خروجی سیم پیچ که هر یک از آنها به رله ای متصل می باشد، به وسیله یک مدار ولتاژ ورودی را اندازه گیری نموده و با توجه به ولتاژ ورودی، مشخص می کند که کدامیک از رله ها ولتاژ خروجی را تعیین نماید، در بهترین حالت فاصله ولتاژ بین آنها نمی تواند کمتر از ۱۰ ولت باشد.

ساختار قدیمی این دستگاه ها به روش پله-پله، نمی تواند ولتار بار را در مقدار ویژه ای تثبیت کند، بلکه همواره آن را در بازه مناسبی نگاه می دارد. از دید متخصصان الکترونیک به کاربردن واژه استابلایزر برای چنین ابزاری که ولتاژ خروجی آن روی یک عدد تثبیت نشده است نادرست بوده و "ترانس اتوماتیک رله ای" برای نام گذاری آن بهتر است.

استابلایزر رله ای

ساختار جدید استابلایزر ها که برای جبران نوسان ولتاژ به کار می رود، از ترانسفورماتوری که سیم پیچی آن بر روی هسته های حلقوی پیچیده شده است استفاده می کند. بر اساس تغییر تعداد دور سیم پیچ بر روی هسته های حلقوی، توسط یک جاروبک زغالی که به خروجی متصل است به کمک یک سروو موتور که از میکرو پروسسور هوشمند فرمان می گیرد روی هسته مسی لغزیده و با جابجایی آن ولتاژ خروجی تنظیم می گردد. از آنجا که با جابه جایی های اندک جاروبک، می توان نوسانات کوچک ولتاژ را نیز جبران نمود، این استابلایزرها می توانند ولتاژ خروجی را با سرعت و با دقت بسیار بالا در حد 1 ولت تثبیت نمایند.

استابلایزر سروو موتوری

(1)
  • احسان 1399-04-03

    چقدر زیبا و خلاصه توضیح دادید . بسیار بسیار عالی بود .. متشکرم

دیدگاه خود را بنویسید
*
*