رهگیری سفارش
شناسه سفارش وارد کنید
در موتورهای تک فاز القایی دو سیم پیچ کمکی و اصلی وجود دارد. برای ایجاد گشتاور و راه اندازی موتور به یک اختلاف فاز جریانی بین سیم پیچ کمکی و اصلی نیاز است . این اختلاف فاز توسط یک خازن با نام خازن راه انداز ایجاد می شود . خازنهای راه انداز نسبت به ابعادشان دارای ظرفیت خازنی بیشتر و همچنین ولتاژ بزرگی هستند. این خازنها به صورت موقت در مدار قرار می گیرند . اگر در زمان طولانی تحت جریان قرار داشته باشند آسیب خواهند دید . به همین خاطر از یک کلید در مدار استفاده می شود و پس از راه اندازی این خازن را از مدار خارج میکند.
در واقع هدف از خازن ایجاد منبع تغذیه چند فاز از منبع تغذیه تک فاز می باشد.که با وجود منبع تغذیه چند فاز ، موتور قادر است برای شما این امکان را فراهم کند که :
1. جهت چرخش را تنظیم کنید.
2. گشتاور استارت را برای موتور فراهم کرده و گشتاور را در حین کار افزایش دهید.
زمان هدایت نامی ، حداقل عمر طراحی خازن است که در بار نامی ، ولتاژ نامی ، درجه حرارت نامی و فرکانس نامی کار می کند.طول عمر آنها معمولا 40 هزار ساعت است. خازنی که در پایان عمر می شکند ممکن است دود کرده یا مشتعل شود. توصیه میشود که خازن را بعد از زمان مشخص شده هدایت تعویض کنید تا از مشکلات احتمالی جلوگیری شود.
برخی از خازن ها مجهز به ویژگی ایمنی هستند که امکان حذف ایمن و کامل خازن از مدارها را فراهم می کند تا از دود و/یا آتش در صورت خرابی دی الکتریک جلوگیری شود.
خازن ها از نظر ظرفیت خازن ، ولتاژ کار ، تحمل ، جریان نشت ، درجه حرارت ، مقاومت سری معادل و... رتبه بندی می شوند. به منظور تطبیق موتور ، مهمترین مشخصه ی خازن ولتاژ کار و ظرفیت خازن است. درجه ولتاژ به طور معمول تقریباً دو برابر مقدار ولتاژ ورودی نامی موتور بر حسب ولت است. برای موتورهای AC متراکم، واحد اندازه گیری ظرفیت خازنی "micro farad" یا μF میباشد.
استفاده از خازن متفاوت از خازن مورد نیاز موتور می تواند ارتعاش موتور ، تولید گرما ، مصرف برق ، تغییر گشتاور و عملکرد ناپایدار را افزایش دهد. اگر ظرفیت خازنی بیش از حد زیاد باشد ، گشتاور موتور افزایش می یابد که ممکن است بیش از حد گرم شود و ارتعاش بیش از حد ایجاد شود. اگر ظرفیت خازن بسیار کم باشد ، گشتاور کاهش می یابد. استفاده از خازنی که ولتاژش بیشتر از ولتاژ نامی باشد ممکن است باعث آسیب شود و خازن ممکن است دود کرده یا مشتعل شود.هر موتور AC تک فاز شامل یک خازن اختصاصی میباشد که اندازه موتور برای کارکرد در بالاترین راندمان و عملکرد است.
برای اطمینان از اینکه موتور با بالاترین بازدهی خود کار می کند ، همیشه از خازن اختصاصی که همراه موتور است استفاده کنید. خازن اختصاصی یک تغییر فاز الکتریکی 90 درجه را از فاز کمکی (خازن) به فاز اصلی ایجاد می کند. استفاده از خازن اشتباه می تواند این حالت را از 90 درجه دور کند و ناکارآمدی ناشی از آن می تواند باعث گرمای بیش از حد موتور با گشتاور یا عملکرد دور ، ناهماهنگ شود.
تفاوت در خازن ها بر سرعت و گشتاور نامی تأثیر می گذارد زیرا نقطه کار از حداکثر کارایی خود دور می شود.برای درک بهتر این موضوع اگر از 2 موتور دقیق یکسان با خازن های بسیار متفاوت استفاده کنید ، نتایج بسیار متفاوتی را مشاهده خواهید کرد.
به محض از دست دادن حداکثر کارایی ،موتور شروع به تولید گرما میکند. گرمای بیش از حد می تواند گریس بلبرینگ را خراب کرده و عمر طولانی موتور را کاهش دهد. با این حال ، خوب است بدانید که اگر دمای سیم پیچ به 130 درجه فارنهایت برسد ، مدار حفاظتی حرارتی داخل موتور منجمد می شود و موتور را خنک می کند تا زمانی که سرد شود.
برای موتور AC سه سیم ، سیمهای سربی، سفید و قرمز را به پایانه های مخالف خازن وصل کنید. سیم سیاه سرب را به طرف N (خنثی) منبع تغذیه وصل کنید. برای عملکرد یک طرفه ، کافی است سمت L (منبع تغذیه) منبع تغذیه را به سیم قرمز سربی (جهت عقربه های ساعت) یا سیم سفید سربی (خلاف جهت عقربه های ساعت) وصل کنید تا چرخش آغاز شود.
نکته : برای عملکرد دو طرفه ، از یک سوئیچ پرتاب دو قطبی (SPDT) بین سیم مستقیم و پایانه های خازن برای تغییر جهت استفاده کنید.
پس برای تغییر جهت یک موتور القایی ، باید منتظر بمانید تا موتور به طور کامل متوقف شود. برای موتورهای برگشت پذیر ، جهت را می توان به صورت لحظه ای تغییر داد.