تاریخ انتشار: 97-07-14 13:07:02 شنبه
نمایش: (1164)

برق خورشیدی

برق خورشیدی

خورشيد به عنوان يك منبع بي پايان انرژي مي تواند حل كننده مشكلات موجود در زمینه انرژي و محيط زيست باشد . متاسفانه انرژی ارزان و سود بانکی بالا هر دو باعث می شود که هزینه کردن در سیستم برق خورشیدی در کشور ما مقرون به صرفه به نظر نیاید در صورتی که در دراز مدت این سیستم ها بسیار مقرون به صرفه هستند و تاثیر بسزایی در کم کردن آلودگی هوا نیز خواهند داشت.

 

سیستم‌های فتوولتائیک جهت مصارف عمومی و کشاورزی، بصورت نیروگاههای مستقل از شبکه سراسری یا سیستمهای متصل به شبکه سراسری با ساختار نصب ثابت و یا متحرک در واحدهای کوچک باتوان پائین جهت تامین انرژی الکتریکی مورد نیاز ماشین حساب‌های کوچک تا سیستم‌های بزرگ نیروگاهی، به کار می رود.

 

هر متر مربع از سطحی که خورشید – در یک روز بدون ابر و آلودگی – بر آن می تابد حدودا ۱۰۰۰ وات توان تابشی دریافت می کند. میزان تابش متوسط در ایران در حدود 850 وات بر متر مربع است. پنل های خورشیدی موجود در بازار تجاری، راندمان حدود 15 تا 17 درصد دارند و با توجه با اینکه تمامی سطح یک پنل خورشیدی شامل سیلیکون های دریافت انرژی نیست، هر متر مربع از این پنل ها حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ وات دریافت انرژی می توانند داشته باشند.البته باید توجه کرد که این مقدار انرژی در صورت تابش عمود نور خورشید به پنل است و زاویه پنل ها در فصول مختلف سال باید تنظیم بشود.

 

 کاربردهای پنل های خورشیدی:

با توجه به گران بودن استفاده از انرژی سوخت های فسیلی در بسیاری از کشور، استفاده از پنل های خورشیدی برای تامین انرژی مورد نیاز روزبه روز در حال رواج بیشتر است. امروزه از پنل های خورشیدی برای تامین برق در بسیاری از کاربردها استفاده میشود، از جمله: تامین برق مورد نیاز خانگی در مناطق شهری و روستایی (بخصوص در مناطق روستایی و دورافتاده که امکان دسترسی به برق شهر وجود ندارد)، آبیاری و پمپاژ و مصارف کشاورزی، شارژ باتری، کنترل از راه دور، چراغ های راهنماییف سیستم هار اخطار و هشدار، ماشین های حساب، هواشناسی، ایستگاه های اندازه گیری متحرک، تلفن های جاده ای بین شهری، روشنایی معادن، تونل ها، ایستگاه های سیار پزشکی، یخچال های نگهداری دارو در نقاط دوردست، تامین برق در روستاها، باغ ها و ویلاها و...

 

 

 

اجزای تشکیل دهنده سیستم برق خورشیدی:

امروزه سیستم های برق خورشیدی برای کاربردهای مختلف و در انواع مختلفی تولید میشوند. اجزای اصلی تشکیل دهنده سیستم برق خورشیدی عبارتند از:

۱) پنل خورشیدی(Photovoltaic Panel):

 

PV پنل یا همان پنل فتوولتائیک (Photovoltaic) عمومی ترین نوع پنل های خورشیدی هستند که عمدتاً از سه لایه تشکیل شده اند.

 

– لایه رویه (N) متشکل از سیلیکون فسفر

 

– لایه وسط(P/N) متشکل از سیلیکون

 

– لایه زیرین(P) متشکل از سیلیکون و بور

 

وقتی خورشید به لایه N می تابد ذرات الکترون به حرکت می افتند و از طریق لایه وسط که یک اتصال یکطرفه است  در لایه P تاثیر می گذارند و همین عمل باعث به وجود آمدن میدان الکتریکی می شود.

 

۲) مبدل (Inverter):

جریان الکتریسیته تولید شده توسط این پنل ها از نوع جریان مستقیم (DC) می باشد که شبیه الکتریسیته ذخیره شده در باطری هاست اما اکثر وسایل خانگی با جریان متناوب (AC) کار می کنند. برای تبدیل جریان مستقیم به متناوب به دستگاهی نیاز است که مبدل نامیده می شود.

طرز کار مبدل ها بسیار ساده است و متشکل از تعدادی کلید هستند که جریان را ۵۰ بار در ثانیه عقب و جلو می اندازند و بدین ترتیب جریان متناوب محصول خروجی آن ها خواهد بود.

 

۳) شارژ کنترلر(Charge Controller):

کنترل کننده های شارژ باتری دو  وضیفه اصلی بر عهده دارند:

– بهینه سازی شارژ باتری

– جلوگیری از بازگشت جریان الکتریسیته از باتری به پنل

بسیاری از شارژ کنترلر ها توانایی قطع و وصل اتوماتیک جریان مستقیم پنل ها، متناسب با نور خورشید و بعضی قابلیت اتصال به یک شبکه جهت نظارت جامع بر عملکرد کل مجموعه و ثبت اطلاعات را دارند.
شارژ کنترلرها انواع مختلفی بر اساس ولتاژ  ورودی یا جریان خروجی دارند اما به طور کلی می‌توان آنها را به دو دسته PWM و MPPT تقسیم نمود. در مدل MPPT شارژ کنترلر با اتخاذ الگویی همیشه با تغییر در ولتاژ و جریان تولید شده از پنل خورشیدی، با توان ماکزیموم کار خواهد کرد.

 

۴) باتری(battery):

معمولاً اگر از پنل های خورشیدی برای تولید نور استفاده می کنیم قاعدتاً به آن نور در هنگام تاریکی شب نیاز خواهیم داشت. بنابراین برق تولید شده در روز در باتری ها ذخیره و در مواقع مورد نیاز با زدن یک کلید از آن استفاده می شود. در واقع وظیفه اصلی باتری ها در این سیستم ذخیره انرژی است. باتری های برق خورشیدی به دو نوع سرب اسیدی و لیتیومی تقسیم می شوند که معمولا از نوع سرب اسیدی جهت مصارف خانگی استفاده می شود.

 

فروشگاه سماموتور ارائه دهنده انواع باتری های مناسب برای راه اندازی سیستم های برق خورشیدی میباشد. شما میتوانید باطری مورد نظر خود را به نازلترین قیمت و با گارانتی معتبر از این فروشگاه تهیه فرمایید.

(0)
هیچ دیدگاهی وجود ندارد
دیدگاه خود را بنویسید
*
*