تاریخ انتشار: 97-05-29 12:05:22 دوشنبه
نمایش: (41946)

راهنمای تست سلامت باتری

روش تست باطری

باتری ها و به ویژه باتری های خشک، طول عمری بین 3 تا 5 سال دارند که این مقدار بسته به شرایط و نحوه استفاده می تواند اندکی متغیر باشد. مهمترین عاملی که موجب خرابی باتری ها می شود، over charge یعنی شارژ کردن باتری بیش از اندازه ظرفیت باتری می باشد. این مساله معمولا بدلیل استفاده از شارژرهای غیر استاندارد و یا قراردادن باتری زیر شارژ به مدت زمان بیش از اندازه بوجود می آید و باعث کاهش کارایی و کاهش طول عمر باطری می شود. لذا برای جلوگیری از این مشکل بهتر است از شارژر باطری اتوماتیک (با قطع کن خودکار جریان) استفاده شود.

بررسی سلامت باتری به دو روش صورت می گیرد:

روش اول: توجه به ظاهر باطری می باشد. وجود هرگونه تغییر شکل یا تورم در ظاهر باتری نشان دهنده خرابی باطری است. باطری تنها به دلیل شارژ زیاد (اور شارژ) دچار تورم بدنه می گردد. (جبران این خسارت نیز قاعدتا مربوط به فروشنده باطری نمی باشد و لذا شامل گارانتی نمی شود!!)

روش دوم: اندازه گیری ولتاژ مدار باز باطری می باشد. در صورتیکه ولتاژ مدار باز باتری بیش از میزان ولتاژ نامی باتری باشد، نشان دهنده عدم سلامت باطری است.تنها باتری هایی ولتاژ مدار باز بالاتری را نشان خواهند داد که دچار شارژ زیاد (اورشارژ) شده باشند.

نحوه تست صحت باطری ها

به عنوان راهی ساده و سریع می توان این روش را برای تست سلامت باطری های خشک معرفی کرد: ولتاژ اولیه باطری را اندازه گیری کنید (باید قبل از تست باتری مطمئن باشید که شارژ باطری کامل است. شارژ کامل باطری های ۱۲ ولتی ۱۲٫۵ ولت می باشد که برای تست ۱۲٫۴ نیز قابل قبول می باشد) با استفاده از یک المنت یا مقاومت یا لامپ، مقداری جریان از باتری کشیده (نکته: جریان کشی باید متناسب با ماکزیمم جریان خروجی قابل تحمل باطری باشد، این مقدار روی باطری قید شده است) و چند ثانیه صبر می کنیم. در این حین به ولتاژ باطری نگاه می کنیم. در صورتیکه افت ولتاژی سریع اتفاق افتاد و ولتاژ باطری در حین جریان کشی به زیر ۱۲ ولت کاهش پیدا کرد باطری شما خراب است. درصورتیکه با گذر زمان ولتاژ باطری در حدود ۱۲٫۲ تا ۱۲٫۳ ولتاژ تثبیت شد و حتی بعد از گذشت چند ثانیه شاهد افزایش چند دهمی ولتاژ بودید باطری سالم است!

خرید شارژر باطری ماشین ارزان

(0)
هیچ دیدگاهی وجود ندارد
دیدگاه خود را بنویسید
*
*