تاریخ انتشار: 97-04-01 21:04:37 جمعه
نمایش: (6457)

انواع روتور

انواع روتور موتورهای الکتریکی

روتور یا چرخانه  به بخش متحرک موتورهای الکتریکی می گویند. روتور از نظر لغوی با rotate  هم خانواده است. این گونه تحلیل ریشه ای لغات باعث بخاطر سپاری بهتر آنها میشود. موتورهای الکتریکی معمولا ًدو بخش اساسی به نام روتور و استاتور دارند که استاتور نیز بخش استاتیکی یا ثابت این دستگاهها است.

انواع روتور عبارتند از:

1- روتور قفس سنجابی

شکل کلی روتور قفس سنجابی به صورت یک سیلندر نصب شده بر روی یک محور است. داخل آن شامل میله‌های رسانای طولی (معمولا از جنس آلومینیوم یا مس) است که درون شیارهایی قرار گرفته و از هر دو طرف به حلقه‌های کوتاه‌کننده متصل شده و تشکیل یک شکل قفس مانند می‌دهند. این نام از مشابهت بین این حلقه‌ها و میله‌های سیم‌پیچ با قفس سنجاب مشتق شده است. هسته جامد روتور با لایه‌هایی از فولاد برقی ساخته می‌شود. روتور نسبت به استاتور دارای تعداد شیار کم‌تری است و باید تعداد شیارهای روتور مضرب تعداد شیارهای استاتور نباشند؛ به طوری که از قفل شدن میدان مغناطیسی دندانه‌های روتور و استاتور در لحظه استارت جلوگیری شود.


2- روتور سیم پیچی 

روتور سیم پیچی شده (Slip Ring) به جای وجود میله در روتور، روتور سیم پیچی شده و انتهای این سیم پیچ‌ها به حلقه‌های لغزنده که خود توسط جاروبک‌هایی به بیرون موتور هدایت می‌شوند؛متصل شده اند. خوبی این کار این است که می‌شود با قرار دادن بانک‌های مقاومتی در سر راه این سیم پیچ‌ها، مقاوت روتور را کم و زیاد کرده و جریان کشی الکتروموتور را به دلخواه تغییر داد.

3- روتور با قطب برجسته

روتور یک آهن‌ربای بزرگ با قطب‌های ساخته شده از ورقه‌های فولادی است که از هسته روتور بیرون زده‌اند. قطب‌ها توسط جریان مستقیم تغذیه و یا توسط آهن‌رباهای دائمی مغناطیسی می‌شوند. آرمیچر با سیم‌پیچ‌  رینگ لغزشی متصل و بر روی شافت نصب می‌شود. جاروبک‌ها بر رینگ‌های لغزشی حرکت می‌کنند. سیم‌پیچی که روی روتور پیچیده می‌شود میدان مغناطیسی تولید می‌کند و در سیم‌پیچ آرمیچر که بر روی استاتور است، ولتاژ القا می‌شود. جریان مستقیم (DC)، از یک محرک خارجی و یا از یک پل دیود نصب شده بر روی شافت روتور، یک میدان مغناطیسی تولید می‌کند و سیم‌پیچ‌های دوار میدان را تغذیه می‌کنند و جریان متناوب به صورت هم‌زمان سیم‌پیچ‌ آرمیچر را انرژی‌دار می‌کند.

4- روتور استوانه ای

روتور استوانه‌ای شکل از یک محور فولادی توپر دارای شیارهایی که در امتداد طول خارجی استوانه برای نگه داشتن سیم‌پیچ میدان روتور تشکیل شده است. سیم‌پیچ میدان روتور به صورت تسمه‌های مسی لایه‌ای است که در داخل شیارها قرار می‌گیرند و به وسیله باله‌هایی نگه داشته می‌شوند. شیارها نسبت به سیم‌پیچ عایق شده‌اند و به وسیله رینگ‌های لغزشی از انتها نگه داشته می‌شوند. یک منبع جریان مستقیم (DC) خارجی به رینگ‌های لغزشی دارای جاروبک متصل می‌شود. جاروبک‌ها با رینگ‌های لغزشی دوار ایجاد یک اتصال الکتریکی می‌کنند. جریان DC همچنین می‌تواند از طریق تحریک بدون جاروبک از یک یکسو‌ساز نصب شده بر روی شافت ماشین تامین شود که جریان متناوب را به جریان مستقیم تبدیل می‌کند.

(4)
  • مجید 1397-11-09

    درود و وقت بخیر
    و سپاس از مطلب تشریحی خوبی که نوشته اید.
    یک سوال داشتم؛

    آیا روتور یدکی هم (مثل سایر قطعات الکتروموتور) برای خرید در بازار یافت می‌شود؟
    من یک موتور تکفاز دو اسب را برای تعویض بلبرینگها و کلاچ راه‌اندازش (که فنرهایش شکسته) باز کرده‌ام، حالا می‌بینم روتور آن هم خیلی بدقیافه و داغان است که حتی احتمال می‌دهم بالانس هم نباشد!
    لذا خواستم ببینم راهی برای تهیه یک روتور جدید (خرید آماده یا سفارش برای ساخت) وجود دارد تا آنرا هم تعویض کنم؟
    موتور تکفاز دو اسب سه‌هزار دور مارک "دلتا موتور" که به الکوی ایرانی معروف است،! که البته با این نامگذاری تن الکو را در گور لرزانده.!
    روتور آن هم بنظر از نوع استوانه‌ای ست.

    سپاسگزار می‌شوم اگر پاسخ داده و راهنمایی بفرمایید

    پاسخ مدیر:

    با سلام

    جهت تهیه روتور موتور های القایی فقط می توان از کمپانی سازنده الکتروموتور درخواست شود و هر نوع دیگری ممکن است از لحاظ قطر شفت یا موارد دیگر همخوانی نداشته باشد .

  • هادی رحیمی 1399-04-13

    با سلام
    میخواستم بدونم شرکت محترم شما در ضمیمه ساخت روتور و استاتور در تعدادهای بالای ۱۰۰۰عدد در هر ماه سفارش هم میگیرد؟
    باتشکر

    پاسخ مدیر:

    سلام

    جهت تامین محصولات سفارش با فروشگاه تماس حاصل فرمایید

    پاسخ کاربر: رضا 1402-08-18

    من تو شرکت تولیدی کار میکنم اگه خواستی راهنماییت کنم پیام بده

  • امیرهومان 1400-01-24

    سلام
    بنده ساکن اصفهانم . میخاستم ببینم شرکت شما در جهت ساخت ایده نیز همکاری دارد.
    ایده من در خصوص ساخت نوعی موتور القایی با بازدهی فوقالعاده میباشد.

    پاسخ مدیر:

    باسلام
    خیر

  • سعید ساروقی 1401-08-11

    سلام و درود شما روتور و استاتور یخچالی خرید دارید

    پاسخ مدیر:

    باسلام 

    خیر

دیدگاه خود را بنویسید
*
*