تاریخ انتشار: 97-02-13 09:02:49 پنج شنبه
نمایش: (4371)

موتور القایی تکفاز با خازن راه انداز موقت

ساختار موتور القایی تکفاز با خازن راه انداز موقت

ساختار موتور القایی تکفاز با دو خازن راه انداز دائم و موقت شامل دو بخش اصلی زیر می باشد.

  • - روتور

  • - استاتور

استاتور از چندین لایه ورق نازک ساخته شده از آلیاژ آهن و سیلیسیم تشکیل شده‌ است. این قطعات به صورت یک سیلندر تو خالی به هم منگنه و محکم شده اند. بر روی بخش داخلی هسته استاتور شیارهایی به موازی یکدیگر ایجاد شده اند. سیم پیچ هایی از سیم روکش دار در این شیارها جاسازی شده‌اند(سیم پیچ استاتور). هر گروه از کلاف ها(دسته ای از سیم پیچ ها) با هسته‌ای که آن را فرا گرفته یک آهنربای مغناطیسی (با دو پل) را برای کار کردن با تغذیه AC شکل می‌دهد. تعداد قطب های یک موتور القایی تکفاز به اتصال درونی کلاف های استاتور بستگی دارد. کلاف های استاتور مستقیماً به منبع انرژی الکتریکی متصل اند. 

روتور از چندین ورق مجزای باریک فولادی که میانشان میله‌هایی از مس یا آلومینیم تعبیه شده ساخته شده‌ است. در رایج ترین نوع روتور(روتور قفس سنجابی) این میله‌ها در انتهای خود به صورت الکتریکی و مکانیکی بوسیله حلقه‌هایی به هم متصل شده‌اند. تقریباً ۹۰ درصد از موتور های القایی دارای روتور قفس سنجابی می‌باشند و این به خاطر آن است که این نوع روتور ساختاری مستحکم و ساده دارد. این روتور از هسته‌ای چند تکه استوانه‌ای با محوری که شکاف های موازی برای جای دادن میله های رسانا درون آن دارد تشکیل شده‌ است. هر شکاف یک میله مسی یا آلومنیومی یا آلیاژی را شامل می‌شود. در این میله‌ها به طور دائمی بوسیله حلقه‌های انتهایی آنها یک مدار اتصال کوتاه برقرار است. چون این نوع مونتاژ درست شبیه قفس سنجاب است، این نام برای آن انتخاب شده‌است. میله‌ های روتور دقیقاً با محور موازی نیستند. در عوض به دو دلیل مهم قدری اریب نصب می‌شوند.

  • 1- دلیل اول آنکه موتور با کاهش صدای مغناطیسی (برای آنکه از هارمونیکها در شکافها کاسته میشود)، بدون صدا کار می کند.

  • 2- دلیل دوم آن است که گرایش روتور به قفل کردن کمتر شود.

 در موتورهای القایی تکفاز با خازن راه انداز موقت، ایجاد اختلاف فاز بین جریان های سیم پیچ اصلی و کمکی به کمک یک خازن انجام شده است. این خازن از لحاظ مداری به صورت سری با سیم پیچ کمکی قرار گرفته است. با محاسبه مقدار مناسب ظرفیت خازن می توان اختلاف زاویه بین دو جریان اصلی و کمکی را در زمان راه اندازی به 90 درجه رساند. در نتیجه گشتاور راه اندازی چنین موتوری بسیار خوب می باشد. زیرا بیشترین مقدار گشتاور در موتور القایی تکفاز با ایجاد این اختلاف زاویه به دست می آید.

بعد از راه اندازی موتور، عبور جریان زیاد از خازن، باعث سوختن آن می شود، به همین خاطر بعد از اینکه سرعت موتور به 75 درصد سرعت نامی رسید، باید خازن را توسط کلید گریز از مرکز از مدار خارج کرد.

با توجه به اینکه خازن راه انداز باید در لحظه راه اندازی جریان زیادی را تحمل کند، لذا باید ظرفیت آن نیز زیاد در نظر گرفته شود. از طرفی چون این خازن مدت کوتاهی در مدار است بنابراین می توان از خازن های الکترولیتی استفاده کرد. علت استفاده از این نوع خازن این است که در یک ظرفیت یکسان، در مقایسه با سایر خازن ها، دارای حجم کوچکتر و قیمت ارزانتر می باشد.

ویژگی های مهم

  • - گشتاور راه اندازی زیاد

  • - کار کرد کم سر و صدا

کاربردها

  • - کمپرسورها

  • - دستگاه های نجاری

  • - ماشین لباسشویی

  • - تهویه مطبوع

  • - پمپ ها

(0)
هیچ دیدگاهی وجود ندارد
دیدگاه خود را بنویسید
*
*