تاریخ انتشار: 97-02-07 09:02:17 جمعه
نمایش: (2613)

نحوه عملکرد موتور القایی 3 فاز

نحوه عملکرد موتور القایی 3 فاز

 موتور القایی 3 فاز زیر مجموعه موتورهای AC می باشد. این موتور دارای دو بخش اصلی است:

  • 1- بخش ثابت به نام استاتور
  • 2- بخش متحرک به نام روتور

استاتور بخش ثابت موتور می باشد که از جنس آلومینیوم یا آهن­ و بصورت لایه ای ساخته می­ شود و سیم­ پیچی ­های آن در بخش داخلی و نزدیک به روتور جاساز می شوند. این سیم پیچ ها به جریان سه فاز AC متصل بوده و وظیفه تولید میدان الکتریکی را بر عهده دارند. 

با توجه به اینکه جریان سه فاز از استاتور عبور می­کند و اختلاف فاز زمانی و مکانی بین هر یک از فازها 120 درجه می­ باشد در نتیجه میدان الکتریکی استاتور به صورت دوار خواهد بود. از این رو نیازی به "سیم پیچی کمکی" برای راه اندازی ندارد و به اصطلاح "خود راه انداز" است.

روتور  بخش چرخان یا همان دوار موتور القایی 3 فاز است که وظیفه تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی دورانی را بر عهده دارد. این بخش از چندین قطعه مجزای باریک فولادی ساخته می­ شود.

انواع روتور

  • 1- روتور قفس سنجابی
  • 2- روتور سیم­ پیچی

در روتور قفس سنجابی شمش هایی از مس یا آلومینیم تعبیه شده که دو سر این شمش ها با استفاده از رینگ مسی اتصال کوتاه شده اند تا مسیر بسته ای برای تشکیل جریان ایجاد کنند. این شمش ها با قرار گرفتن در میدان الکتریکی تولیدی استاتور موجب دوران روتور می­ شوند.

در روتور سیم پیچی سه دسته سیم پیچ با اختلاف مکانی 120 درجه مانند استاتور ماشین القایی سه فاز با همان تعداد قطب پیچیده می شوند. این سیم پیچ ها نسبت به بدنه روتور عایق شده است. در روتور سیم ­پیچی شده  نیاز است که از طریق جاروبک و حلقه­ های لغزان جریان الکتریکی وارد سیم­ پیچی روتور شود تا میدان الکترومغناطیسی روتور را تولید کند. میدان تولید شده در روتور با قرار گیری در مجاورت میدان  استاتور موجب تولید نیروی لازم برای به چرخش درآمدن روتور خواهد شد. 

بیش از 90 درصد موتورهای القایی سه فاز  دارای روتور قفس سنجابی هستند.

کاربردها

  • - پمپ های آب
  • - دستگاه تراش
  • - دستگاه برش
  • - دستگاه پرس
  • - بالابر
  • و ...

 

 

(0)
هیچ دیدگاهی وجود ندارد
دیدگاه خود را بنویسید
*
*