تاریخ انتشار: 02-01-31 10:01:00 پنج شنبه
نمایش: (11020)

چگونه باتری موتور سیکلت را شارژ کنیم؟

باتری موتور سیکلت:

باتری موتور سیکلت یک سیستم ذخیره انرژی الکتریکی است که از یک برهمکنش شیمیایی برگشت پذیر بین سرب و اسید موجود در باتری برای ذخیره انرژی الکتریکی استفاده می کند.

الکترولیت باتری به عنوان اسید باتری شناخته می‌شود که ترکیب اسید سولفوریک و مخلوط آب مقطر میباشد که به باتری‌های موتورسیکلت اضافه می‌شود و به عنوان رسانایی بین سرب باتری و اسید باتری عمل می‌کند و اجازه می‌دهد تا یک بار الکتریکی ایجاد شود.

در دنیای باتری های موتورسیکلت، سه نوع باتری موتور سیکلت وجود دارد:

1. باتری سلول مرطوب
باتری‌های سلولی مرطوب به عنوان باتری‌های سرب اسید، باتری‌های معمولی و باتری‌های سلولی غرقابی نیز شناخته می‌شوند.

2. باتری های سلول خشک 
باتری های سلول خشک با نام های باتری های بدون نیاز به تعمیر و نگهداری و باتری های نوع مهر و موم شده نیز شناخته می شوند.

3. باتری های ژلی موتورسیکلت 
باتری های ژل موتورسیکلت به عنوان باتری های ژل پر شده و باتری های ژل اسید نیز شناخته می شوند.

این سه باطری موتورسیکلت با یکدیگر چه تفاوتی دارند؟

باتری های سلول خیس:

باتری‌های سلولی مرطوب با نام‌های باتری‌های سرب اسید، باتری‌های معمولی و باتری‌های سلولی غرق‌شده نیز شناخته می‌شوند. اینها اولین باتری های موتور سیکلت موجود در بازار بودند و هنوز هم تا به امروز استفاده می شوند.

یک ردیف درپوش پلاستیکی در بالای یک باتری سربی اسیدی یا موتورسیکلت سنتی معمولاً قابل تشخیص است (3 درپوش در یک باتری 6 ولتی و 6 درپوش در یک باتری 12 ولتی).

هنگام شارژ یا دشارژ، باتری‌های معمولی/سرب اسیدی حاوی الکترولیت‌های سلول باتری در یک اسید مایع هستند و گاز هیدروژن ساطع می‌کنند (گاز هیدروژن خوشایند نیست) و به شدت قابل اشتعال و سمی است.

از آنجایی که بخش آب اسید باتری در طول زمان خالی می شود، این باتری ها باید مرتباً بررسی شوند و تا سطح بالایی با آب مقطر (نه اسید باتری) پر شوند.

باتری های سلول خشک:

باتری های سلول خشک به عنوان باتری های بدون نیاز به تعمیر و نگهداری و باتری های نوع مهر و موم شناخته می شوند.

باتری های موتورسیکلت بدون نیاز به تعمیر و یا مهر و موم شده به طور معمول با اسید به صورت جداگانه عرضه می شوند و پس از پر شدن باتری و قرار دادن درپوش در بالا، دیگر نیازی به نظارت یا شارژ کردن اسید نیست.

حروف YTX، CTX، یا GTX به طور کلی اعداد مرجع برای باتری های موتور سیکلت بدون نیاز به تعمیر و نگهداری یا مهر و موم شده (مانند YTX9-BS) را آغاز می کنند.

باتری‌های بدون نیاز به تعمیر و نگهداری دارای یک محفظه مشکی هستند که یک درپوش در قسمت بالایی آن فرو رفته است (گاهی اوقات آبی یا خاکستری). این باتری‌های مهر و موم شده و غیرقابل شارژ مجدد نیازی به برداشتن قسمت بالایی یا کنترل سطح اسید پس از پر شدن ندارند.

باتری های موتور سیکلت مهر و موم شده الکترولیت ها را در یک خمیر کم رطوبت نگه می دارند و از فشار برای ترکیب مجدد اکسیژن و هیدروژن ایجاد شده در هنگام شارژ در آب استفاده می کنند.

شارژر باتری خشک

باتری های ژلی موتورسیکلت :

باتری های ژل موتورسیکلت به عنوان باتری های ژل پر شده و باتری های اسید ژل نیز شناخته می شوند.

شماره باتری در باتری های ژل اسید یا ژل پر شده معمولا با پیشوند YT، CT، GT، یا YTZ، CTZ، یا GTZ (به عنوان مثال YT9B-4 یا YTZ10-S) شروع می شود.

محفظه این باتری ها معمولا مشکی، آبی یا خاکستری است که رویه آن مشکی، آبی یا خاکستری است.

این باتری ها با یک اسید حالت ژل بارگیری می شوند و در هنگام تولید مهر و موم می شوند، بنابراین نیازی به شارژ شدن ندارند.

باتری های اسید ژل اغلب در موتورسیکلت هایی استفاده می شود که باتری باید در یک زاویه یا در کنار آن نصب شود (به دلیل حرکت نکردن اسید ژل در اطراف).

الکترولیت های باتری ژل در یک عامل ژل کننده (مانند سیلیس دود) پیچیده می شوند تا اسید را در حالت ژل حفظ کنند. از آنجایی که باتری های پر شده از ژل به صورت هرمتیک مهر و موم شده اند و نمی توان آنها را دوباره پر کرد، نیازی به برداشتن قسمت بالایی یا بررسی سطح اسید نیست.

باتری های ژل تحت فشار، اکسیژن و هیدروژن ایجاد شده را در حین شارژ مجدد به آب ترکیب می کنند.

شارژر باتری موتور سیکلت:

باتری موتورسیکلت برای بسیاری از عملکردهای کلیدی ضروری است، بنابراین باید باتری خود را شارژ و در وضعیت خوبی نگه دارید!

در حالی که یک باتری در هنگام سوار شدن به طور خودکار شارژ می شود، همچنین در صورت بیکار ماندن برای مدت طولانی تخلیه می شود - بنابراین مهم است که آن را در فواصل زمانی منظم شارژ کنید.

اجتناب از این وضعیت آسان است، و هنگامی که به طور منظم سوار می شوید، موتورسیکلت شما وظیفه شارژ مجدد باتری را به صورت خودکار برای شما بر عهده می گیرد، با دینام جریان های متناوب ایجاد می شود که سیستم الکتریکی را تغذیه می کند و باتری را شارژ می کند.

با این حال، هنگامی که برای مدت طولانی بیکار بماند یک اتفاق رایج در ماه های زمستان - باتری موتورسیکلت خالی می شود. اگر به اندازه کافی باقی بماند، باتری می‌تواند کاملاً تخلیه شود، چیزی که همیشه نمی‌توان آن را تعمیر کرد.

به همین دلیل مهم است که هر زمان که برای مدت طولانی سوار موتورسیکلت خود نمی شوید، به طور مرتب باتری را شارژ کنید. حداقل، شما باید حداقل یک بار در ماه آن را شارژ کنید.

با این حال، برای باتری های قدیمی که عملکرد آنها به طور طبیعی در طول زمان بدتر می شود، ممکن است شارژ بیشتر لازم باشد.

به چه نوع شارژر باتری نیاز دارید؟

قبل از شارژ کردن باتری، مهم است که مطمئن شوید که نوع شارژر مناسبی دارید. در اینجا چند عامل مهم وجود دارد که باید در نظر گرفته شود:

ولتاژ:

 موتورسیکلت ها از باتری 12 یا 6 ولتی استفاده می کنند و ولتاژ شارژر باید با ولتاژ باتری شما مطابقت داشته باشد. به عنوان مثال، یک شارژر 12 ولتی فقط باید با یک باتری 12 ولتی استفاده شود.

آمپر:

هرچه آمپر بیشتر باشد باتری سریعتر شارژ می شود. به عنوان مثال، یک شارژر دو آمپر ساعتی دو آمپر در ساعت شارژ می کند ، بنابراین شارژ یک باتری 9 آمپری چهار ساعت و نیم طول می کشد. استفاده از شارژر با آمپر بالا، باتری را سریع‌تر شارژ می‌کند، اما می‌تواند به مرور زمان به باتری آسیب برساند و عمر کوتاه‌تری را به همراه داشته باشد.

نوع باتری:

از لیتیوم گرفته تا اسید سرب، انواع مختلفی از باتری ها وجود دارد، و شما به شارژری نیاز دارید که با باتری موتورسیکلت شما سازگار باشد.
همچنین چند نوع شارژر مختلف برای انتخاب وجود دارد:

شارژرهای هوشمند:

ساده ترین راه برای شارژ باتری موتورسیکلت هستند. این نوع شارژرها تشخیص می‌دهند که باتری شما در چه وضعیتی است و سپس شارژ را مطابق با نیاز خود تغییر می‌دهند. سپس شارژ را در حد بهینه نگه می‌دارند تا از شارژ بیش از حد جلوگیری کنند، به این معنی که می‌توانید باتری را برای مدت طولانی به شارژر هوشمند متصل کنید.

سما موتور عرضه کننده جدیدترین شارژر های هوشمند وارداتی با کیفیت بالا

شارژر هوشمند باتری 12 ولت 8 آمپر همراه با نمایشگر

شارژر هوشمند باتری 12 ولت 6 آمپر ساعت

شارژرهای قطره ای :

این شارژرها مانند شارژرهای معمولی هستند که برای وسایل دیگر از آن استفاده می کنید و تا زمانی که از برق جدا نشود، باتری را به طور مداوم به مقدار مشخص شارژ می کنند. برای جلوگیری از شارژ بیش از حد، باید فرآیند شارژ را زیر نظر داشته باشید و پس از شارژ کامل باتری، شارژر را در زمان مناسب خاموش کنید.

اتصال شارژر به باتری:

شارژ باتری موتور سیکلت را با وصل کردن شارژر به باتری شروع کنید. اکثر باتری ها دارای سرنخ های یکپارچه هستند. باید پورت منفی شارژر را با سیم مشکی به قطب منفی باتری و با سیم قرمز پورت مثبت شارژر را به قطب مثبت باتری وصل کنید. این پایانه ها به وضوح با علامت + یا - برچسب گذاری می شوند.
سپس، شارژر را وصل کرده و روشن کنید ،شارژر باید چراغی داشته باشد که روشن بودن و شارژ شدن باتری را نشان دهد.
اگر از شارژر هوشمند استفاده می‌کنید می‌توانید این شارژر را وصل کنید و به طور خودکار باتری شما را در حد مطلوب نگه می‌دارد.
با این حال، هنگام استفاده از شارژر قطره ای، باید فرآیند شارژ را زیر نظر داشته باشید و مطمئن شوید که پس از شارژ باتری، شارژر را جدا کرده اید. بیشتر شارژرها دارای چراغی هستند که با پر شدن کامل باتری نشان داده می شود. اگر بعد از این مرحله شارژر را وصل بگذارید، باتری بیش از حد شارژ می شود.
قبل از جدا کردن شارژر از خاموش بودن آن مطمئن شوید. سپس باید ابتدا سرب منفی و سپس سرب مثبت را قطع کنید.

شارژ باتری موتور سیکلت چقدر طول می کشد؟

نگهداری باتری و شارژ نگه داشتن آن در حد بهینه می تواند زمان بر باشد، اما می توانید با استفاده از یک شارژر هوشمند شارژر کردن را بسیار آسان تر کنید!

شارژرهای هوشمند به طور خودکار وضعیت باتری را شناسایی کرده و آن را در یک تنظیمات مناسب شارژ می کنند. همچنین خطر شارژ بیش از حد وجود ندارد زیرا آنها به طور خودکار شارژ باتری را در سطح بهینه نگه می دارند. این بدان معناست که می‌توانید بدون نگرانی در مورد مدت زمانی که شارژ می‌شود، آنها را به‌طور دائم به برق متصل کنید.

از سوی دیگر، شارژرهای قطره ای نیاز به نظارت بیشتری دارند، زیرا برای جلوگیری از شارژ بیش از حد، باید در هنگام شارژ کامل باتری از پریز برق جدا شوند. مدت زمانی که باتری طول می کشد تا شارژ شود به آمپر ساعت شارژر بستگی دارد . هر چه آمپر ساعت بیشتر باشد،باتری سریعتر شارژ می شود. مثلا:

باتری 10 آمپر ساعت = 10 آمپر در ساعت شارژ = 4 ساعت برای شارژ باتری 40 آمپر
باتری 2 آمپر ساعت = شارژ 2 آمپر در ساعت = 20 ساعت برای شارژ باتری 40 آمپر
اگرچه ممکن است انتخاب یک شارژر قوی‌تر وسوسه‌انگیز باشد، شارژ آهسته‌تر برای شرایط طولانی‌مدت باتری بهتر است، بنابراین معمولاً بهتر است یک شارژر با قدرت کمتر در حدود دو آمپر ساعت انتخاب کنید.

شارژر باتری 12 ولت با قطع خودکار:

مهمترین ویژگی که یک شارژر همواره باید داشته باشد قطع کن خودکار است تا زمانی که شارژ باتری به اتمام رسید جریان را متوقف نمایید. 

مهمترین پارامتر های یک شارژر شامل ولتاژ و جریان آن می باشد که می بایست قبل از خرید به آن دقت کرد ولتاژ باتری حتما باید با ولتاژ شارژ یکی باشد ولی برای جریان می توان یک رنج در نظر گرفت همانطور که میزان سرعت شارژ در طول عمر باتری بسیار با اهمیت است به طوری که اگر یک باتری در زمان کوتاهتری شارژ نماییم به سرعت خراب شده و کارایی خود را از دست می دهد.

 انواع شارژر باتری 12 ولت با قطع کن خودکار،انواع شارژر هوشمند،تنوع بالا ولتاژ و جریان در فروشگاه اینترنتی سما موتور 

شارژر باطری 12 ولت 6 آمپر با قطع کن اتوماتیک و نمایشگر میزان شارژ

علائم خرابی شارژر موتور سیکلت :

به طور کلی برای اینکه مطلع شوید که شارژر موتورسیکلت سالم است یا خیر باید شارژر را به برق متصل کنید و به موتور استارت بزنید اگر موتور روشن نشد متوجه میشوید که باتری توسط شارژر هیچ برقی دریافت نکره است و اگر باتری توسط شارژر شارژ شده بود هنگام استارت زدن موتور روشن می شد.

یکی دیگر از علائم خراب شدن شارژر روشن نشدن چراغ نشانگر روی شارژر میباشد اگر شارژر را به برق متصل کردید و چراغ روشن نشد 2 حالت دارد،حالت اول اینکه چراغ روی شارژر سوخته است و حالت دوم شارژر معیوب است.

(0)
هیچ دیدگاهی وجود ندارد
دیدگاه خود را بنویسید
*
*