تاریخ انتشار: 96-12-12 11:12:56 شنبه
نمایش: (23039)

دیود - یکسو کننده جریان الکتریکی

دیدگاه

همانطور که میدانید جریان برق میتواند متناوب (AC) یا مستقیم (DC) باشد. هر چند در مهندسی بیشتر جریان متناوب به کار می‌رود، ولی در بعضی موارد جریان الکتریکی مستقیم نیز مورد احتیاج است. برای مثال برای تغذیه گیرنده‌ها و فرستنده‌های رادیویی ، دستگاه‌های تلویزیون ، برای پرکردن انباره‌ها ، برای تهیه فلزات با روش الکترولیتی ، برای راه‌اندازی موتورهای تراموای ، اتوبوس‌های برقی و لوکوموتیوهای برقی و بسیاری از کاربردهای دیگر. به همین دلیل ، وسایلی که جریان متناوب را به مستقیم تبدیل می‌کنند، یا آنرا یکسو سازی می‌کنند، دارای اهمیت قابل توجهی هستند.

ساختمان یکسو کننده ها

ساختمان یکسو کننده‌ها مبتنی است بر استفاده از لامپ‌های یکسو کننده ، یعنی وسایلی که عبور جریان را در یک جهت اجازه می‌دهند و در جهت مخالف راه آن را سد می‌کنند. این وسیله همان دیود با کاتد گرمایونی (رشته) است. اگر چنین لامپی را در موارد جریان متناوب به طور متوالی به باری وصل کنیم که برای آن جریان مستقیم مورد نیاز است، جریان از مدار فقط در نیم دور می‌گذرد. یعنی وقتی که رشته به عنوان کاتد و صفحه سرد به عنوان آند عمل می‌کند. در نیم دور بعدی ، وقتی صفحه سرد کاتد و رشته آند می‌شود، جریان نمی‌تواند از لامپ عبور کند زیرا الکترون‌هایی که از رشته خارج می‌شوند توسط میدان جذب صفحه نمی‌شوند بلکه برعکس به طرف رشته پس زده می‌شوند. بنابراین ، جریانی که از بار می‌گذرد مستقیم است، یعنی جهتش را عوض نمی‌کند. این روش یکسو کردن جریان متناوب را یکسو سازی نیم موج می‌نامند.

                                                                   

                                                                                                                یکسوکننده نیم موج

برای هموار کردن تپش‌های جریان یکسو شونده ، از پالایه "صافی الکتریکی" استفاده می‌شود. ساده ترین پالایه، خازن با ظرفیت نسبتا بالاست که به طور موازی به بار وصل می‌شود. این خازن در طول نیم دوره‌ای که یکسوکننده جریان را در آن هدایت می‌کند پر می‌شود و در طول نیم دوره بعدی در بار خالی می‌شود، و جریان را در آن در طول تمام دوره به طور ثابت نگه می‌دارد. پالایه کاملتر از این ، از دو خازن و یک پیچه با القای زیاد و با هسته آهنی تشکیل شده است.

کنوترون: لامپ‌های یکسو کننده خلا دو الکترودی با الکترود گرمایونی را کنوترون می‌نامند. این یکسو کننده ها در گیرنده‌های رادیو و دستگاههای تلویزیون و سایر وسایل و به طور کلی در مهندسی رادیو استعمال فراوان دارند. کنوترونها (لامپهای یکسو کننده خلا با کاتد گرم) فقط جریان‌های نسبتا ضعیف تا چند ده میلی آمپر را یکسو می‌کنند.

دیودهای یکسوساز عموما در مدارهای جریان متناوب بکار برده می‌شوند تا با کمک آنها بتوان جریان متناوب(AC) را به جریان مستقیم (DC) تبدیل کرد. این عملیات یکسوسازی یا Rectification نامیده می‌شود. از مشهورترین این دیودها می‌توان به انواع دیودهای 1N400x و یا 1N540x اشاره کرد که دارای ولتاژ کاری بین 50 تا بیش از 1000 ولت هستند و می‌توانند جریانهای بالا را یکسو کنند. این ولتاژ ، ولتاژی است که دیود می‌تواند بدون شکسته شدن - سوختن - در جهت معکوس آنرا تحمل کند. دیودهای یکسوساز معمولآ از سیلیکون ساخته می شوند و ولتاژ بایاس مستقیم آنها حدود 0.7 ولت می باشد.

شما می توانید با قرار دادن فقط یک دیود در مسیر جریان متناوب مانع از گذر سیکل منفی جریان در جهت مورد نظر در مدار باشید. به این روش یکسوسازی نیم موج یا Half Wave گفته می‌شود. بدیهی است برای بالابردن کیفیت موج خروجی و نزدیک کردن آن به یک ولتاژ مستقیم باید در خروجی از خازنهایی با ظرفیت بالا استفاده کرد. این خازن در نیم سیکل مثبت شارژ می شود و در نیم سیکل منفی در غیاب منبع تغذیه ، وظیفه تغذیه بار را به عهده خواهد داشت.

اما برای آنکه بتوانیم از نیمه منفی موج ورودی که در نیمی از سیکل جریان امکان عبور به خروجی را ندارد، استفاده کنیم باید از مداری با عنوان پل دیود استفاده کنیم. پل دیود همانطور که از شکل دوم مشخص است متشکل از چهار دیود به یکدیگر متصل می باشد. جریان متناوب به قسمتی که دو جفت آند و کاتد به یکدیگر متصل هستند وصل می شود و خروجی از یک جف آند و یک جفت کاتد به یکدیگر متصل شده گرفته می‌شود. روش کار به اینصورت است که در سیکل مثبت مدار دیودهای 1 و 2 عمل کرده و خروجی را تأمین می‌کنند و در سیکل منفی مدار دیودهای 3 و 4 عمل می کند و باز خروجی را در همان وضعیت تأمین می‌کند.

                                                                

                                                                                                                   یکسو کننده تمام موج

انواع دیودها

دیود یکسو کننده معمولی (Rectifiers Diodes)

این دیود ها برای یکسوسازی یا یک طرفه کردن ولتاژ های متناوب یه کار می روند و با جریان متوسط ( IF ) حدود ۵۰mA تا ۱۰۰۰A ساخته می شوند. محدوده فرکانس کاری این دیود ها ۵۰ تا ۶۰ هرتز میباشد.

دیودهای معمولی سیلیسیمی در بایاس مستقیم و به ازای ولتاژهای کمتر از ۰٫۵ ولت جریانی را از خود عبور نمی دهند. اگر ولتاژ بایاس بین ۰٫۵ تا حدود ۰٫۶۵ ولت شود ، جریان ضعیفی در دیود برقرار می شود و اگر ولتاژ بایاس بیشتر از این مقدار شود جریان دیود به طور ناگهانی افزایش می یابد . بنابراین ولتاژ آستانه هدایت دیود معمولی سیلیسیمی حدود ۰٫۶۵ولت می باشد.

دیودهای معمولی ژرمانیومی دارای ولتاژ آستانه هدایت ۰٫۲ ولت می باشند . این دیودها در بایاس مستقیم ، به ازای ولتاژ بایاس کمتر از ۰٫۱ ولت جریانی را از خود عبور نمی دهند و اگر ولتاژ بایاس بین ۰٫۱ تا ۰٫۲ ولت شود ، جریان ضعیفی در دیود برقرار می شود و در صورتی که مقدار ولتاژ بایاس از ۰٫۲ ولت بیشتر شود ، جریان دیود به طور ناگهانی افزایش می یابد.

دیودهای معمولی دارای ولتاژ شکست معکوس بالایی هستند که مقدار ولتاژ شکست معکوس هر نوع دیود توسط کارخانه سازنده آن مشخص می شود . دیودهای معمولی ، از نظر شکل ظاهری انواع مختلفی دارند اما علامت اختصاری همه آنها یکسان است. در تصاویر زیر میتوانید چند نمونه از دیودهای معمولی را مشاهده بفرمایید.

                                                  

                                                                                             چند نمونه از دیودهای معمولی

دیود زنر (ZENER DIODE)

دیود زنر هم مانند دیود معمولی از اتصال دو کریستال P و N ساخته می شود.جنس نیمه هادی های این دیود از سیلیسیم بوده و در بایاس موافق مانند یک دیود معمولی سیلیسیمی عمل می کند. بر خلاف دیود های معمولی که در بایاس مخالف ، در منطقه شکست آسیب می بینند ، دیودهای زنر به گونه ای ساخته می شوند تا بتوانند در منطقه شکست کار کنند.

وقتی ولتاژ بایاس مخالف دیود زنر را به تدریج افزایش دهیم ، در یک ولتاژ خاص دیود شروع به هدایت می کند. ولتاژی که دیود زنر به ازای آن در بایاس معکوس هادی می شود به ولتاژ شکست زنر معروف است.در کارخانه های سازنده دیود زنر ، با تنظیم میزان ناخالصی در این دیودها ، دیودهایی با ولتاژهای شکست مختلف ساخته می شوند.با هادی شدن دیود در ولتاژ شکست دیود ، ولتاژ دو سر دیود تقریباً ثابت می ماند و جریان عبوری از دیود افزایش می یابد.از این خاصیت دیود زنر برای تثبیت ولتاژ استفاده می شود.

دیود های زنر معمولاً برای توان های ۰٫۱۵ وات تا ۵۰ وات ساخته می شوند. در تصاویر زیر میتوانید دو نمونه از دیودهای زنر را مشاهده کنید.

                                                                     

                                                                                                         دو نمونه از دیودهای زنر

دیود اتصال نقطه­ ای (Point Contact Diode)

دیود های معمولی در بایاس معکوس ، یک ظرفیت خازنی در حدود PF را ایجاد می کنند. اگر بخواهیم این دیود ها را در فرکانس های بالا به کار ببریم ، به دلیل ظرفیت خازنی در بایاس معکوس ، جریان از مدار عبور می کند. زیرا در فرکانس بالا مقاومت معکوس دیود ، کم می شود. از این رو باید ظرفیت خازنی دیودهایی را که در فرکانس بالا به کار می روند کم نمود. برای کم کردن ظرفیت خازن ، ساده ترین ، کم کردن سطح اتصال هادی ها است. لذا اتصال دیود های اتصال نقطه ای را برای فرکانس های بالا و جریان های کم می سازند.

در شکل زیر ساختمان ساده ی یک دیود اتصال نقطه ای را مشاهده می کنید:

                                                                               

                                                                                                                  ساختار دیود اتصال نقطه ای

برای ساختن این دیود ، کریستال نیمه هادی نوع N را معمولا از جنس ژرمانیوم انتخاب می کنند و یک سیم نازک مخصوص که خاصیت فنری داشته باشد به آن می چسبانند ، سپس یک جریان ضربه ای قوی از آن می گذرانند.در اثر این عمل اولا کریستال نوع N ذوب می شود و نوک سیم در داخل آن فرو می رود. ثانیا در اطراف آن یک ناحیه ی بسیار کوچک P ایجاد می گردد.

دیود شاتکی (Schottky)

دیود های معمولی اتصال PN ، نمی توانند خیلی سریع قطع و وصل شوند. برای بالا بردن سرعت قطع و وصل در یک دیود (برای مثال ۱ مگاهرتز) از این دیود استفاده می شود. اما ساختمان این دیود تقریبا مشابه با دیود اتصال نقطه ای بوده و عملکردی مشابه با آن دارد. تنها تفاوت آن ها در این است که این دیود در توان ها و جریان های بالا به کار می رود.

این دیود ، دیودی است که افت ولتاژ مستقیم پایین‌تری را در مقایسه با دیودهای اتصال p-n سیلیکون عادی، مشخص می‌کند. افت ولتاژ، ممکن است جایی میان ۰٫۱۵ و ۰٫۴ ولت، در جریان‌های پایین در مقایسه با ۰٫۶ ولت برای یک دیود سیلیکونی باشد. افت ولتاژ پایین‌تر، به دیود کمک می‌کند که از وضعیت رسانایی به وضعیت نارسانایی در زمان کوتاهتری، انتقال یابد. بنابراین، برای جلوگیری از اشباع ترانزیستور و همچنین استفاده در کاربردهای مهار ولتاژ، مفید هستند. برای حصول این کارایی، این دیودها، به روشی غیر از دیودهای نرمال، با اتصال فلز به نیمه رسانا، ساخته می‌شوند.

                                                                                      

                                                                                                      ساختار دیودهای شاتکی

 

این دیود ها که به دیود های fast هم معروف اند کاربرد فراوانی در منابع تغذیه سویچینگ و مبدل های قدرت ( Converter & Inverter ) دارند.

دیود خازنی واراکتور(Varactor)

دیود خازنی ، مانند یک دیود معمولی است و از دو قطعه نیمه هادی نوع N و P ، که معمولا از جنس سیلیسیم است ، ساخته می شود. همان طور که قبلا یاد گرفتیم ، یک دیود معمولی ، بدون بایاس در محل پیوند یک لایه سد دارد. این لایه به صورت یک عایق بین نیمه هادی P و N قرار می گیرد. اگر دو نیمه هادی P و N را به عنوان دو هادی و لایه ی سد را به عنوان عایق به حساب بیاوریم ، این مجموعه عملا یک خازن است که در منطقه ی تخلیه حدود پیکو فاراد ( PF ) است.

                                                                                 

                                                                                                             ساختار دیود خازنی

چون این ظرفیت خازنی نتیجه ی لایه ی سد در دیود است ، این دیود باید همیشه در بایاس معکوس به کار گرفته شود تا بتوان از اثر خازنی این دیود استفاده نمود.این دیود های خازنی اندکی با دیود های معمولی تفاوت دارد. اول این که جریان اشباع معکوس آن فوق العاده کم است ، دوم این که سطح دو نیمه هادی را طوری انتخاب می کنند که حداکثر بتواند خازنی با ظرفیت ۲٫۵ نانو فاراد را ایجاد کند.دیود های خازنی با ظرفیت ۳۰۰pF از رایج ترین این دیود ها هستند.

کاربرد این دیود ها در مدارات اسیلاتور در تلوزیون ها و رادیود ها می باشد و می تواند در مدار تیونر رادیو انتخاب شود.

(39)
  • ایوب 1398-09-19

    باسلام.اقا من یه دیود به یه رشته از سیم بخاری برقی وصل کردم این بخاری برقی دیگه پول برق واسمون نمیندازه .این چجوریه جریانش.ممنون

    پاسخ مدیر:

    با سلام،

    سری کردن یک المان یکسوساز با برق شهری باعث نیم موج کردن آن شده. و توان که به المنت می رسد کاهش می یابد ولی کنتور های برق چه آنالوگ و چه دیجتیال امکان سنجش و اندازه گیری را دارد.

  • علی کریمی 1398-11-11

    سلام من یه ترانس ۱۲ولت سه سر دارم که ۳تا ۴ آمپر میباشد و یه سو کننده kbpc3510هم دار م چه خازنی میخواد وچگونه باید نصب کنم

    پاسخ مدیر:

    مقدار خازن بستگی به کاربرد دارد چه مقدار جریان مصرف می شود و چه مقدار ریپل قابل قبول است به طور مثال اگر برای یک آمپلی فایر صوتی باشد ظرفیت بیشتری نیاز است و مثلا برای یک لامپ یا یک المت اصلا به خازن نیاز نیست و هزینه اضافه است

    ولی یک مقدار معقولی بین 2200 الی 4700 است ضمنا ولتاژ خازن هم بسیار مهم است سعی کنید حداقل به میزان 1.5 برابر ولتاژ نامی خروجی ترانس باشد

  • متین 1398-11-25

    با سلام من یه دیود ژرمانیوم دارن می خواستم ببینم تا چه ولتاژ AC رو می تونه تحمل بکنه چون روی جعبش ننوشته بود.

    پاسخ مدیر:

    سلام

    بهتر است مشخصات آن از روی پارت نامبر استخراج و مقدار آن معین گردد

    در غیر این صورت روش های خاصی برای تست آن وجود دارد معمولا دیود های ژرمانیوم در سطح ولتاژ های پایین به کار می رود

  • جلیلی 1398-11-27

    سلام
    در مورد دیودهای موجود در سویچینگ ها گاهی برای تست کردن روی مد بوق یک تک بوق شنیده میشود و بعد قطع میشود ایا این تک بوق بسیار کوتاه نشانه سوختن دیود است یا خیر ؟ و ایا بوق باید پیوسته شنیده شود ؟
    باتشکر از زحمات شما .

    پاسخ مدیر:

    سلام

    برای تست دیود های شاتکی از روش بازرچک استفاده نمی شود و می بایست مولتی متر در حالت تست دیود قرار گیرد همه دیود های معمولی بصورت استانداد یک طرف راه می دهد و در طرف دیر قطع می باشند

    پاسخ کاربر: Behnam 1401-10-17

    تک بوق بخاطر وجود ولتاژ درون خازن‌ها میباشد. تست قطعه روی برد دقیق نیست بخاطر موازی بودن با سایر المان‌ها.. اگر سوییچینگ داری که سوخته دنبال هیچی نباش بجز دوتا ترانزیستور ۱۳۰۰۹ نمونه اصلی مربعی بدون شیار. تعویض کن مشکلت حل میشه. کار من هرروز همینه

  • عرفان 1399-01-12

    سلام من می خوام از دو کیت تبدیل ولتاژ به صورت موازی استفاده کنم(به دلیل نیاز به ۸آمپر در ۲۴ ولت و هر کیت ۵ امپر در ۲۴ ولت) به نظر شما از کدوم نوع و چه مقدار برای جلوگیری از برگشت ولتاژ از کیت به کیت دیگه و آسیب دیدن بشه؟!؟

    پاسخ مدیر:

    بهترین راه موازی کردن آنها توسط دیود های شاتکی است  برای خروجی هر منبع یک دید در حالت مستقیم قرار دهید

  • مجتبی 1399-02-01

    سلام من یک ترانس باچند خروجی ۶_۹_۱۲_۲۴_۳۳ تا۶۶ ولت ولی بانصب دیود۲۱ ولت میشه۸ ولت و۳۳ ولت ۱۲ ولت میشه فقط برای شارژ کردن باطر ماشین میخام علت کاهش ولت چیست

    پاسخ مدیر:

    سلام

    نصب پل دیود باعث کاهش ولتاژ نمی گردد نهایت افت ولتاژ در حد 1.5 ولت (به علت اینکه همواره 2 دیود روشن می باشند) است. درصورت افت ولتاژ بیشتر ممکن است یا دیود های داخلی آن آسیب دیده باشد و یا جریان بار با جریان ترانس و دیود همخوانی نداشته باشد

  • مجتبی بهرامی 1399-02-03

    سلام ببخشید چطور میشه شیلنگ نور مخفی رو بدون استفاده از ترانس با برق ۲۲۰ روشن کرد

    پاسخ مدیر:

    سلام

    اگر شیلنگ LED ولتاژ 12 ولت باشد چاره نیست که یا از درایور مناسب و یا از ترانس استفاده شود. پیشنهاد می گردد از نوع 220 ولت تهیه نمایید

    پاسخ کاربر: Behnam 1401-10-17

    ۱۲ ولت رو با ۲۲۰ اونم ac! نابودش میکنی در یک لحظه. درایور مشخص یا پل دیود لازم داری برای راه‌اندازی یا اگه موجود هست نمونه ۲۲۰ولت مستقیم.که بعید میدونم باشه

  • رضا کریمی 1399-02-26

    سلام
    یه پمپ دارم با دو شیر برقی میخوام هر شیر برقیو جدا روشن و خاموش کنم با پمپ
    احتیاج به یکسو کننده دارم دیو هر نمونه امتحان کردم شیر برقی میچسبه ولی پمپم زور میزنه لطفا راهنمایی کنید

    پاسخ مدیر:

    سلام

    نوع و ولتاژ شیر برقی مشخص بفرمایید اگر AC باشد نیازی به پل نیست

  • حسن 1399-03-08

    سلام ایا میشه برای یکسو سازی برق 220 ولت هم از دیود استفاده کرد؟چه نوع دیودی؟

    پاسخ مدیر:

    سلام

    بله اگر از یک پل دیود با ولتاژ 400 ولت به بالا استفاده نمایید. خروجی DC می باشد.

  • صادق 1399-03-28

    سلام من یک جفت چراغ اسپورت عقب سمند خریدم که ال ایدین ویکیش که مربوطبه چراغ ترمز بود روشن نمیشد یه تعمیرکار دوتا دیود تو مسیرش گذاشت اکی شد ولی باز الان بعد۶ ماه روشن نمیشه ایا دیودها سوختن وایا میشه دیود قویتری انداخت لطفا ایمیل کنید جوابشو واسم

    پاسخ مدیر:

    با سلام

    سری کردن دیود نهایتا باعث ایجاد افت ولتاژی در حد 1.5 ولت خواهد شد.

  • امید 1399-07-18

    با سلام
    من اطلاعات ناچیزی در خصوص الکترونیک دارم.یه راست میرم سر اصل مطلب.من یک دیود میخوام برای یک سو سازی مسیر ادپتور ۱۲ ولت پنج آمپر.یک موتور الکتریکی دارم که میخوام فقط در یک جهت چرخش کند و اگر کسی اشتباهاً جای مثبت و منفی سیمها رو عوض کرد به موتور صدمه نرسه و کار نکنه.مناسبترین دیود برای قرار دادن سر مسیر موتور چه دیودی است.اگر ممکنه لطفاً بهمراه اسم و شماره دقیق?پیشاپیش متشکرم از پاسخ.

    پاسخ مدیر:

    سلام

    دو راه پیشهاد می گردد:

    1- استفاده از یک دیود بصورت سری که می بایست جریان حداقل 5 آمپری داشته باشد. در این روش اگر برق جابجا وصل شود دستگاه کار نمی کند

    2- استفاده از یک پل دیود در این حالت جهت پلاریته برق تاثیری نداشته و در دو جهت درست کار می کند  پل دیود مناسب

    نکته : دیود یا پل دیود می بایست قبل از الکتروموتور قرار گیرد و یا اگر از درایور استفاده می کنید قبل از برق ورودی درایور باشد.

  • مرتضی غلامی 1399-09-16

    سلام من میخوام آیفون و جک برقیم وصل بشن به قفل برقیم
    خواستم بدونم ازچه دیودی استفاده کنم که وقتی یکیش عمل میکنه جریان تو اون یکی نره؟؟؟

    پاسخ مدیر:

    باسلام
    جهت مشاوره فنی با شماره تماس 09190819886 ارتباط برقرارکنید

  • رضا ع 1399-09-28

    سلام من میخوام یه آداپتور 7 ولت 1 آمپر رو با دیود معمولی برسونم به 4 ولت و 1 آمپر امکانش هست بشه چند تا دیود سری کنم تا برسه به 4 ولت؟ بعد چه شماره دیودی بگیرم؟ ممنون راهنمایی کنید

    پاسخ مدیر:

    سلام

    بله با سری کردن هر دیود افت ولتاژ درحد 0.7 ولت ایجاد می شود.(1N4007)

    بطور کلی این کار اصولی برای کاهش ولتاژ نیست و می توانید از مبدل های ولتاژ مثل Xl4005 استفاده نمایید که علاوه برتلفات بسیار پایین رگولاسیون ولتاژ خوبی ها هم دارد

  • عرفان حنیفی 1399-10-04

    سلام و روز بخیر
    من من برای سیستم راهنمای موتورم میخوام فلاشر نصب کنم
    اما زمانی که راهنما میزنم به دلیل اتصال مثبت ها به یک سیم که به اتومات راهنما میره باز هم فلاشر میزنه حالا برای یه طرفه کردن این جریان از چه نوع یا چه تعداد دیود استفاده کنم (برق موتور ۱۲ ولت هست)

    پاسخ مدیر:

    سلام

    همه مدل دیود های یکسوساز برای کار شما جواب می هد چون ولتاژ دیود ها بالا می باشد معمولا بالای 100 ولت، تنها نکته ای که می بایست دقت کنید جریان است که متناسب با نوع لامپ قابل انتخاب است.

    مثلا اگر لامپ 20 وات باشد جریان حداقلی دیود 2 آمپر است ولی پیشنهاد می شود جریان را 2 برابر در نظر بگیرید چون لامپ ها جریان راه اندازی اولیه دارند

  • عرفان حنیفی 1399-10-04

    سلام و روز بخیر
    من من برای سیستم راهنمای موتورم میخوام فلاشر نصب کنم
    اما زمانی که راهنما میزنم به دلیل اتصال مثبت ها به یک سیم که به اتومات راهنما میره باز هم فلاشر میزنه حالا برای یه طرفه کردن این جریان از چه نوع یا چه تعداد دیود استفاده کنم (برق موتور ۱۲ ولت هست)

    پاسخ مدیر:

    باسلام
    از دیود 6A10 استفاده نمائید

  • امیر 1399-11-02

    با عرض سلام وخسته نباشید
    آقا من یک دستگاه شارژر باتری اتومبیل دارم که برق ۲۲۰ را تبدیل میکند به ۱۲ و۶ ولت مستقیم که داخل این ترانس یک دیود ۵۰ آمپر کار شده ولی دزهنگان کار کردن جریان زیادی عبور میکند واز یود دود بلتد میشود چه باید بکنم با سپاس

    پاسخ مدیر:

    باسلام
    باید از مدار محدود کننده جریان استفاده نمائید

  • مجید پورارجمند 1400-01-25
    سلام .من به موتور dc {هم زن برقی}به غیر از پل دیود چی چیز دیگری لازم داره{700 وات}
  • م ب 1400-01-27

    با عرض سلام من یه جارو برقی البرز دارم که دوتا دیود 1n5408 رو با هم موازی کرده ولی جارو برقی زود داغ می کنه امکان داره منو راهنمایی کنید.
    مسکل از طریقه نصب دیود هست یا دیپد ها خابه؟؟

    پاسخ مدیر:

    باسلام
    در  ابتدا دیود ها را با مولتی متر چک کنید

    علت داغ شدن موتور جارو برقی :

    • خرابی ترموستات (سنسور خاموش کردن موتور جاروبرقی بعد از 10 دقیقه )
    • نیم سوز شدن موتور
    • زیاد بودن بار موتور
    • پر بودن کیسه زباله، کثیف بودن فیلتر جاروبرقی و مسدود بودن لوله
    • خراب بودن فن موتور (پروانه)
  • محمد علی مگ 1400-02-12

    با سلام خدمت مدیر محترم
    من دو مدار dc با خروجی ۲۴ ولت دارم که بایستی در صورت ایجاد خطا به خروجی آژیر مدار دوم فرمان بدهد. و به بردی که خروجی ایزوله نداره هم آسیب نرسونه.
    بدیهیه که باید در خروجی هر کدام از مدارها باید از برد کمکی استفاده بشه که قطعه اصلی اون دیود هست ولی بابت خازن ها و نوع دیود در طراحی برد ممنون میشم که از اطلاعاتتون بتونم استفاده کنم.
    با سپاس

    پاسخ مدیر:

    باسلام
    جهت مشاوره فنی با شماره 09190819886  تماس حاصل فرمائید .... یا اینکه در واتساپ پیغام بگذارید

  • کیان 1400-02-31

    سلام و خسته نباشید
    من یه ترانس با خروجی ۳۶ ولتac دارم میخام با یکسوساز ac رو به dc تبدیل کنم. اما باید تلفات ولتاژ خیلی پایین باشه. اگر میشه شما راهنمایی کنید که مشخصات دیود چی باشه( مثلا1N4007) و چجوری برای تبدیل جریان استفاده کنم؟

    پاسخ مدیر:

    از پل دیود معمولی استفاده کنید.
    ن.ع دیود هم بستگی به میزان جریان ترانس دارد

  • مجید رخشانی 1400-03-18

    سلام استاد.من برای روشنایی راه پله ساختمانم از سه عدد سنسور استفاده کردم.ب این صورت ک خروجی سنسور ک برای روشنایی هست رو به هر سه سنسور لوپ کردم تا از هر طبقه که وارد راه پله بشوم کل سه طبقه روشن بشود.لازم ب ذکر است ک ساختمان تریبلکس هست..حالا ب مشکل بر خوردم.اینک برگشت فاز وقتی ب سنسور های دیگه میاد باعث سوختن آنها میشه.بارها و بارها تعمیرشون کردم و تعدادی بلا استفاده شدن.ب این نتیجه رسیدم ک از دیود یکسو کننده استفاده کنم تا برق سنسور ها وارد بقیه سنسور ها نشود.از دیود استفاده کردم جواب نگرفتم.لطف کنید راهنماییم کنید از چه دیودی استفاده کنم

    پاسخ مدیر:

    باسلام
    جهت مشاوره فنی با شماره 09190819886 در واتساپ یا تلگرام ارتباط بگیرید

  • مجید رخشانی 1400-03-18

    سلام استاد.من برای روشنایی راه پله ساختمانم از سه عدد سنسور استفاده کردم.ب این صورت ک خروجی سنسور ک برای روشنایی هست رو به هر سه سنسور لوپ کردم تا از هر طبقه که وارد راه پله بشوم کل سه طبقه روشن بشود.لازم ب ذکر است ک ساختمان تریبلکس هست..حالا ب مشکل بر خوردم.اینک برگشت فاز وقتی ب سنسور های دیگه میاد باعث سوختن آنها میشه.بارها و بارها تعمیرشون کردم و تعدادی بلا استفاده شدن.ب این نتیجه رسیدم ک از دیود یکسو کننده استفاده کنم تا برق سنسور ها وارد بقیه سنسور ها نشود.از دیود استفاده کردم جواب نگرفتم.لطف کنید راهنماییم کنید از چه دیودی استفاده کنم

    پاسخ مدیر:

    باسلام
    پاسخ شما داده شده است

  • علی 1400-05-28

    سلام من یه کلید جویستیک دوحالته دارم که ۴ تا خروجی داره و جلو و عقب میره میخام وصلش کنم به یه الکترو موتور ۱۲ ولت ۴ آپر و با جلو بردن دسته مثلا راستگرد بچرخه الکترو موتورم و با عقب بردن دسته چپ گرد بچرخه الکترو موتورم. یه آداپتور ۱۲ ولت ۴ آمپر هم دارم ممنون میشم کمک کنید.
    باید به نظرتون از دید استفاده کنم و مقاومت نیاز دارم یا خیر و اگه نیاز دارم از چه دیودی و چه مقاومتی باید استفاده کنم؟

    پاسخ مدیر:

    باسلام
    جهت مشاوره فنی با شماره 09190819886 تماس حاصل فرمائید

  • هادی دشتکی 1400-06-18

    سلام من یه المنت دارم به برق شهر وصل کردم سه ثانیه بعد داشت میرسید به ذوب شدن نمیدونم چند ولت و امپر نیاز داره . میخوام با دیود یک سوکننده حرارتش رو نصف کنم چنتا دیود میخواد و چه مدل ؟ممنون

    پاسخ مدیر:

    با سلام.وقت شما بخیر
    شما قصد اینو دارید که با استفاده از دیود توان اعمالی Ac رو به المنت نصف کنید.خوب اینجا یک نکته حائز اهمیت هستش که المنت شما چند واته ؟ یا اینکه چند آمپره.باید با استفاده از مولتی متر آمپر رو حساب کنید یا اینکه توانش رو بدونید .سپس به تعداد آمپر واحد برای مثال دیود 1n4007 استفاده کنید به صورت موازی یا اینکه از یک دیود جریان بالا استفاده کنید.

  • عبدالناصر عسکری 1400-06-31

    سلام
    اگه زحمتی نیست *مدار یکسو کننده ی برق دینام دوچرخه 12 تا 25 ولت* توضیح بفرمایید
    متشکرم

    پاسخ مدیر:

    باسلام
    در آینده حتماً

  • مجتبی 1400-08-04

    ????????

    پاسخ مدیر:

    .................

  • محمدتقی شفیع خانی 1400-08-27

    من فقط خواستم تشکر کنم بخاطر حوصله در جواب دادن به سوالات

    پاسخ مدیر:

    باسلام
    خواهش میکنم

  • آرمان 1401-03-09

    سلام
    جریان مجاز دیودهایی ک در آلترناتور (دینام ماشین) کار یکسوسازی را انجام می دهند، حداکثر چند آمپر است؟

    پاسخ مدیر:

    باسلام
    حداکثر 15 آمپر

  • رضا جعفری 1401-06-19

    سلام خروجی برق بوبین موتور کشاورزی ۱۲ ولت است اما وقتی با چراغ چک تست میکنیم مثبت یا منفی بودن مشخص نیست و در هر دو صورت چراغ چک روشن میشود سیم خروجی بوبین را هریک از قطب های باطری موتور وصل میکنم جرقه شدید میزند و سیم برق بوبین داغ میشود در حدی که روکش پلاستیکی ان را ذوب کند ایا با نصب پل دیود خروجی مثبت یا منفی آن جدا میشود درنظر داشته باشید برق بدنه دستگاه منفی است و راه نصب آن چطور است ممنونم از لطف تون

    پاسخ مدیر:

    باسلام.در صورتیکه از چل دیود استفاده کنید مثبت و منفی آن مشخص خواهد شد.بهتر است برای دریافت برق dc پایدار و ثابت در خروجی پل دیود از خازن متناسب با میزان جریان استفاده کنید.

    پاسخ کاربر: Behnam 1401-10-17

    با مولتی‌متر میتونی مشخص کنی. سیم مثبت مولتی‌متر قرمز هست هر زمان میزان رنج نمایشگر عدد مثبت باشه (عدد بدون علامت –) یعنی سیم قرمز به مثبت وصل هست و اگر رنج نمایشگر عدد رو منفی نمایش داد (عدد با علامت –) یعنی سیم قرمز به منفی وصل هست

  • پورعلی 1401-07-06

    با سلام
    برام سوال بود که آیا امکانش هست برای فن و چراغ حمام که با کلید دو پل کار میکنه. فن و چراغ رو با دیود یکطرفه وصل کرد تا وقتی یکی از کلیدها زده بشه فن و چراغ همزمان کار کنه و کلید دیگه فقط فن رو روشن کنه(دیود بین فن و چراغ نصب بشه) ؟ اگه این مورد امکان داشته باشه ممنون میشم مشخصات دیود رو هم بفرمایید؟
    با تشکر

    پاسخ مدیر:

    باسلام
    خیر ....

  • Amirhosein Saadatnia 1401-08-28

    با عرض سلام . اگر در خروجی ترانس12 ولت 60 آمپر . 9 تا پل دیود رو بصورت موازی وصل کنیم جریان خروجی افزایش پیدا میکنه ؟

    پاسخ مدیر:

    باسلام
    بله 

  • احمد 1401-09-18

    سلام وقت شما بخیر
    یک تعداد بوق بلندگو در پشت بام مسجد هست که به دستگاه اتوماتیک اذانگو وصل شده. برای اطلاع رسانی اطراف مسجد، احتیاج است به دستگاه دیگری هم وصل شود. تا گاهی اوقات از بوقها به عنوان اطلاع رسانی استفاده شود. یعنی به یک بوق بلندگو دو دستگاه آمپلی وصل شود.
    سوال: این کار امکان پذیر است؟
    ممنون

    پاسخ مدیر:

    سلام در صورتی که هر دو آمپلی فایر به صورت همزمان فعال نباشند این کار امکان پذیر است.

    پاسخ کاربر: Behnam 1401-10-17

    ریسک سوختن دستگاه هست با روشن بودن همزمان آمپلی‌ها. منطقی هم نیست

  • آرش 1402-05-04

    سلام. من یه آداپتور سوئیچینگ 220 ولت به 12 ولت 40 آمپر دارم می‌خوام وصلش کنم به باطری موتور سیکلت که هم شارژ بشه و همزمان از باطری استفاده کنم. چه دیودی یک طرفه ای استفاده کنم که برق برنگرده داخل آداپتور لطفاً راهنمایی کنید ممنون

    پاسخ مدیر:

    باسلام خدمت شما 
    از انجام این کار اکیداًاااااا خودداری کنید.
    خطر اتشسوزی و انفجار باتری وجود دارد

  • آرش 1402-05-04

    راهنمایی

    پاسخ مدیر:

    باسلام بفرمائید

  • محسن اباذرنژاد 1402-06-07

    سلام از کجا بفهمیم دیود سالم است

    پاسخ مدیر:

    باسلام
    با استفاده از تست دیود مولتیمتر

  • حامد 1402-07-24

    سلام خدا قوت
    با چه وسیله یا دیودی میشه از ورود برق ناخواسته AC به یک مدار DC جلوگیری کرد؟

    پاسخ مدیر:

    باسلام
    پاسخ شما داده شده است

  • حامد 1402-07-24

    سلام خدا قوت
    با چه وسیله یا دیودی میشه از ورود برق ناخواسته AC به یک مدار DC جلوگیری کرد؟

    پاسخ مدیر:

    باسلام خدمت شما
    باید دقیق تر بفرمائید که برای ساخت چه دستگاه نیاز دارید تا بتوانیم سما را راهنمای کنیم

  • حمید رضا سبحانی 1402-10-03

    سلام ،برای مبدل فرکانس بالا نیاز به پل دیود دارم .باتوجه به توضیحات شما دیودشاتکی مناسبه ،جریان 8 آمپر ولتاژ 15ولت میشه بفر میاید چه دیودی باید تهیه کنم.

    پاسخ مدیر:

    باسلام 

    SRAF860 میتواند برای استفاده شما مناسب باشد

  • داوود غلامی 1402-10-28

    سلام خسته نباشید یه ترانس بالیست دارم 75w220,,,25Aمیشه به پخش امپلی نصب کرد

    پاسخ مدیر:

    باسلام
    خیر

دیدگاه خود را بنویسید
*
*