تاریخ انتشار: 01-03-30 15:03:18 دوشنبه
نمایش: (830)

انتخاب موتور دوچرخه برقی

برای ساخت دوچرخه برقی از چه موتوری استفاده کنیم؟

امروزه دوچرخه های برقی بسیار پر طرفدار شده اند و به طور گسترده ای برای رفت و آمد و سواری تفریحی استفاده میشوند. دو نوع متداول موتور الکتریکی که در دوچرخه های برقی امروزی مورد استفاده قرار می گیرند، هاب موتورها و موتورهای میانی هستند. حالا سوالی که ممکن است برای شما پیش بیاید این است که کدام یک از این دو موتور برای ساخت دوچرخه برقی بهینه تر و بهتر است؟

موتورهای هاب، که موتور الکتریکی را در مرکز چرخ دوچرخه قرار می دهند، مطمئناً رایج ترین نوع موتورهای دوچرخه برقی هستند.

موتورهای نیمه محرک که موتور را به مرکز دوچرخه نزدیکتر می کند و نیروی موتور را از طریق زنجیر چرخ به چرخ عقب منتقل می کند، در 2 تا 3 سال گذشته بسیار رایج شده بود و مورد استقبال قرار گرفت ولی اکنون به طور قابل توجهی استفاده از آنها در حال کاهش است این در حالی است که هاب موتور ها به عنوان پادشاه موتور های دوچرخه برقی شناخته شده است.

به طور کلی هر دو موتور دارای تعدادی مزایا و معایب منحصر به فرد هستند، بنابراین انتخاب موتور مناسب برای شما تا حد زیادی به نیاز شما بستگی دارد و اینکه کدام مزایا برای نیازهای شما مفیدتر به نظر می رسد.

مزایای هاب موتورها:

یکی از بزرگترین مزیت های هاب موتور ها این است که به تعمیر و نگهداری کمی نیاز دارند یا اصلاً نیازی به تعمیر ندارند. هاب موتورها یک سیستم محرک کاملاً مستقل هستند که تمام اجزای خود را در داخل محفظه موتور حفظ می کنند و چیزی برای شما باقی نمی گذارد که با آن سروکار داشته باشید یا آن را حفظ کنید.

همچنین این سیستم محصور میباشد که باعث شکست بسیار کمتری میشود .

دو نوع هاب موتور وجود دارد:

هاب موتو های دنده ای که دارای چرخ دنده های سیاره ای داخلی برای کاهش سرعت موتورهای دور در دقیقه بالاتر هستند و هاب موتورهای بدون دنده که دنده ندارند و مستقیماً محور استاتور موتور RPM را به دوچرخه متصل می کنند. هاب موتورهای دنده ای معمولاً فقط یک نقطه ضعف دارند: دنده ها. با گذشت زمان، دندانه هایشان ممکن است بشکند و چرخدنده های نایلونی تقویت شده در نهایت کنده می شوند.

از طرف دیگر،هاب موتورهای بدون گیربکس، جدا از یاتاقان‌های خود، دارای قطعات متحرک صفر هستند، بنابراین اساساً چیزی برای فرسوده شدن وجود ندارد. تا زمانی که یاتاقان‌هایشان زنگ نزند یا فرسوده نشود، تقریباً تا ابد می‌توانند دوام بیاورند.

هاب موتورها همچنین به کاهش سایر وظایف تعمیر و نگهداری دوچرخه در مقایسه با موتورهای میانی کمک می کنند. از آنجایی که هاب موتورها به سیستم پدال درایو اصلی متصل نمی‌شوند، فشار اضافی به زنجیر یا شیفترهای شما وارد نمی‌کنند و باعث فرسودگی سریع‌تر هیچ یک از آن قسمت‌ها نمی‌شوند. در هر صورت، زنجیر شما احتمالا بیشتر از یک دوچرخه غیر برقی دوام خواهد آورد زیرا هاب موتورها کار بیشتری انجام می دهد و به زنجیر شما اجازه می دهد اغلب بیکار بنشیند.

وزن موتور هاب بسته به شرایط می تواند بر تعادل دوچرخه تاثیر مثبت و منفی بگذارد. در برخی موارد، داشتن وزن یک موتور دورتر به جلو یا عقب در یکی از چرخ‌ها می‌تواند خوب باشد. این امر به ویژه در مورد دوچرخه های الکترونیکی با باتری های پشتی صدق می کند. در چنین مواردی، یک موتور هاب جلو می‌تواند وزن را مجدداً توزیع کند تا مرکز ثقل همچنان در مرکز دوچرخه باشد.

    

معایب هاب موتورها:

هاب موتورها معمولاً سنگین‌تر از درایوهای میانی هستند و این وزن، وزن فنر نشده روی دوچرخه‌های تعلیق است، که می‌تواند اثربخشی سیستم تعلیق دوچرخه را کاهش دهد و ضربه‌های بیشتری را به دوچرخه‌سوار منتقل کند.

وقتی صحبت از اجزای چرخ مانند رینگ ها، لاستیک ها و کاست ها به میان می آید، هاب موتورها می تواند محدودتر باشد. از آنجایی که شما محدود به رینگ همراه با موتور توپی هستید، ممکن است نتوانید لاستیک مورد علاقه خود را جا بیندازید، و عرض موتورهای هاب اغلب مانع از کاست های بیش از ۷ سرعت می شود

تعویض لاستیک در هاب موتورها نیز دشوارتر است،زیرا اغلب باید سیم موتور را جدا کنید یا چرخ سنگینی را در حالی که هنوز به دوچرخه متصل است بچرخانید. 

هاب موتورهارا می توان در هر یک از چرخ های عقب یا جلو نصب کرد و این تفاوت چند مزایا و معایب منحصر به فرد دیگر را نیز ایجاد می کند.

از آنجایی که وزن بیشتر معمولاً روی چرخ عقب متمرکز می شود، موتورهای هاب جلو می توانند به تعادل بهتر وزن کمک کنند.

وزن کمتر در چرخ جلوی دوچرخه به معنای کشش کمتر است و بنابراین موتورهای هاب جلو قدرتمندتر گاهی اوقات می توانند باعث سوختگی در هنگام چسباندن دریچه گاز شوند. همچنین، شاخک‌های جلو به اندازه خروجی‌های عقب قوی نیستند، و بنابراین یک موتور هاب جلو قدرتمند حتی می‌تواند به مرور زمان به شاخک آسیب برساند، اگرچه می‌توان با نصب دستگاهی به نام بازوی گشتاور این مشکل را کاهش داد. موتورهای هاب قوی 750 وات یا بیشتر معمولاً بهتر است در قسمت عقب دوچرخه نگهداری شوند.

موتورهای هاب عقب از مزایای کشش بهتر و نصب قاب قوی تر برخوردار هستند.

مزایای دوچرخه برقی موتور میانی:

موتورهای درایو میانی برای بهبود تعدادی از کاستی های موجود در موتورهای هاب طراحی شده اند.

بزرگترین مزیتی که موتورهای میانی نسبت به موتورهای هاب دارند، نسبت دنده آنهاست. آنها به راکب اجازه می‌دهند تا چرخ عقب را از طریق زنجیره و دنده مشابه پدال‌ها به حرکت درآورد، به این معنی که می‌توان دنده‌ای کم را برای بالا بردن تپه‌های شیب‌دار یا شتاب گرفتن از یک توقف با گشتاور زیاد انتخاب کرد. یک موتور میانه درایو با دنده پایین می تواند از تپه های تندتر نسبت به موتور هاب با قدرت مشابه بالا برود و می تواند از تپه ها برای مدت طولانی تری از موتور هاب بالا برود که ممکن است در تپه های شیب دار طولانی بیش از حد داغ شود.

یک موتور درایو میانی نیز معمولا کوچکتر و سبکتر از موتور هاب با قدرت مشابه است.موتورهای وسط محرک کوچکتر و سبک تر اغلب مخفیانه تر هستند زیرا می توانند مستقیماً در قاب دوچرخه جاسازی شوند. بسیاری از مردم حتی با نگاه کردن به آن متوجه نمی شوند که یک موتور دوچرخه وسط یک دوچرخه برقی است.

تعویض لاستیک در دوچرخه برقی با موتور متوسط بسیار ساده تر است، زیرا شما موتور توپی سنگینی ندارید که با آن کار کنید. شما فقط آن را مانند یک دوچرخه پدال معمولی عوض کنید. به علاوه، از آنجایی که می‌توانید از چرخ‌های معمولی دوچرخه استفاده کنید، این آزادی را دارید که از هر چرخ، لاستیک و نوار کاست مورد نظرتان استفاده کنید.

در نهایت، موتورهای میان‌درایو امکان استفاده از حسگرهای گشتاور واقعی را برای سیستم‌های کمک پدال می‌دهند، که قدرت موتور را بر اساس میزان فشاری که روی پدال‌ها فشار می‌دهید، تنظیم می‌کنند. موتورهای هاب اغلب برای کمک پدال به حسگرهای سرعت متکی هستند، که فقط سرعت موتور را بر اساس سرعت پدال تنظیم می‌کنند و می‌توانند زمان‌بندی موتور را تند و سریع یا نامناسب کنند، به‌ویژه هنگام بالا رفتن از تپه یا حرکت دوچرخه در اطراف موانع.

معایب دوچرخه برقی موتور میانی:

موتورهای درایو میانی می توانند بر روی سیستم درایو شما بی رحم باشند، که شاید بزرگترین نقص آنها باشد.

یکی از راه‌هایی که می‌توانید به طور کلی مشکل زنجیر را کاهش دهید، انتخاب یک دوچرخه الکترونیکی با تسمه درایو متوسط است،

در واقع، موتورهای میانی درایو به طور کلی گرانتر از موتورهای هاب تولید انبوه آزمایش شده و واقعی هستند که در بسیاری از دوچرخه های الکترونیکی یافت می شوند.

یک نقطه ضعف دیگر نیز در موتورهای وسط درایو وجود دارد که بسیاری از مردم تا اولین باری که متوقف نمی شوند، آن را در نظر نمی گیرند. شما نمی توانید دنده را عوض کنید مگر اینکه دوچرخه در حال حرکت باشد (به جز دوچرخه هایی با هاب عقب دنده داخلی، که در اقلیت هستند). این بدان معناست که اگر در هنگام حرکت در خیابان در دنده بالا بودید اما مجبور شدید پشت چراغ قرمز توقف کنید، بهتر است به یاد داشته باشید که قبل از توقف دنده را کم کنید. در غیر این صورت هنگامی که سعی می کنید از چراغ دور شوید در دنده بالا گیر خواهید کرد و شتاب شما آسیب خواهد دید.

حتی به تعویض دنده در زمانی که تحت قدرت موتور هستید فکر نکنید. انجام این کار بهترین راه برای دو نیم کردن زنجیر است. گشتاور بسیار زیادی در یک موتور الکتریکی وجود دارد و فشار اضافی می تواند به راحتی زنجیر را زمانی که بین چرخ دنده ها قرار دارد بشکند. دوچرخه‌های الکترونیکی وسط درایو دارای قطع‌کننده‌های تعویض دنده هستند که هنگام تعویض دنده، گاز را برای مدت کوتاهی قطع می‌کنند. اما بسیاری از دوچرخه‌های الکترونیکی فاقد این ویژگی هستند، بنابراین باید به خاطر داشته باشد که هنگام تعویض دنده، گاز را شل کند.

                     هاب موتور 

                              موتور میانی 

                          نیاز به سرویس و نگه داری ندارد                                                 نسبت دنده ی خیلی خوب 
                             محفظه ای محکم و مقاوم                                                       کوچک و سبک
                                بدنه شکست ناپذیر                                              جاسازی بهتر در دوچرخه 
                        دو مدل دنده ای و بدون دنده ای                                           تعویض رینگ و لاستیک آسان تر 
             به خراب نشدن بقیه اجزای دوچرخه کمک میکند                                  امکان استفاده از حسگر های گشتاور واقعی 
                             قدرت بسیار بالا و وزن بالا                                                گران تر از هاب موتور 
                                 موتور هاب جلو و عفب                               امکان عوض کردن دنده حین حرکت وجود ندارد 
                       سخت شدن عوض کردن لاستیک ها 
                        محدودیت در انتخاب رینگ و لاستیک 

پس در آخر باید نتیجه گیری کرد که برای ساخت یک دوچرخه برقی خوب باید کدام یک از موتورهارا انتخاب کنیم؟

پاسخ این سوال این است که فردی که میخواد دوچرخه برقی بسازد یا بخرد باید همه ی جوانب و شرایط را بررسی کند و با توجه به معایب و مزایایی که در بالا در مورد دو موتور ذکر شد بهترین و مناسب ترین موتور را برای دوچرخه برقی خود انتخاب کند .

بهترین موتور برای ساخت دوچرخه برقی ها موتوری است که شامل وزن کمتر و استفاده بهتر و بهینه تر از دنده باشد که کار را برای افرادی ک این دوچرخه ها برای سفر یا استفاده در مکان هایی که شامل تپه یا پیچ و خم زیاد هستند آسان تر میکند .

از طرفی هم باید به این موضوع توجه داشت که هاب موتورها ضد گلوله هستند و احتیاج به تعمیر نگه داری خیلی زیادی ندارند ،بنابراین برای کسانی که میخواهند دوچرخه برقی ساده و قابل اعتماد با تعمیر و نگه داری خیلی کمی داشته باشند هاب موتور بسیار مناسب تر است.

بعضی از افراد موتورهای پر قدرت و قابل اعتماد هاب موتور مورد پسندشان است و بعضی افراد هم دنبال موتورهای سبک وزن محرک میانی را ترجیح میدهند که باز هم بستگی به انتخاب شرایط شما دارد.

(2)
  • علی برزگر 1401-10-03

    خیلی ممنون بابت اطلاعات عالیتون

  • امیر 1402-09-10

    چند روز قبل دوچرخه تاشو برقی ۲۰ اینچ یا Z20 شیائومی من در بخش هاب موتورش به صدای شکستگی و قطع و وصل دور موتور آن افتاد!
    حدس میزنم که سه چرخ دنده تفلونی خورشیدی آن آسیب دیده باشه.
    چه باید کرد؟ چرخ دنده ها را از کجا باید تهیه کرد؟ و طبعا قیمت آن؟
    تشکر میکنم.

    پاسخ مدیر:

    باسلام خدمت شما ...لطفا هاب موتور را باز کرده ..... نوع چرخ دنده...قطر چرخ دنده و تعداد دندانه های آن را به مسئول فروش اعلام نمائید....احتمال خیلی خیلی زیاد در مجموعه موجود باشد

دیدگاه خود را بنویسید
*
*