تاریخ انتشار: 99-05-25 14:05:01 شنبه
نمایش: (2446)

آداپتور سوئیچینگ چیست ؟ و کاربرد آن

 آداپتور چیست ؟

در لاتین به آداپتور AC Adapter گفته می شود که معنی آن در زبان فارسی مبدل الکتریکی می باشد .وسیله یا منبع تغذیه‌ای است که می تواند ولتاژ بالای برق را پایین آورد تا برای دستگاه‌های الکترونیکی قابل کاربرد شود. آداپتورها می توانند ولتاژ برق متناوب را به ولتاژ مستقیم تبدیل کند. در واقع ولتاژ بالای AC را به عنوان ورودی دریافت می کند و به ولتاژ DC تبدیل می کند و می توان همیشه از آن بهره برد و هزینه‌ی آنچنانی ندارد و نسبت به باتری‌ ها به صرفه ترند.

 

مدار داخلی آداپتور(Internal Adapter Circuit )

بیشتر آداپتورها که برای تبدیل جریان AC به جریان DCبه کار می روند، از نظر ساختاری یک مدار داخلی دارند، که شامل یک ترانسفور برای تبدیل ولتاژ زیاد به ولتاژ کم ، تبدیل جریان AC به جریان DC ، فیلترینگ ، تبدیل امواج و مهار جریان الکتریکی می باشند .

 آداپتور

انواع آداپتور

سوئیچینگ

ترانسی

صنعتی

آداپتور سوئیچینگ

آداپتور سوئیچینگ یک برد الکترونیکیست که در یک محفظه ی پلاستیکی جای گرفته اند و در استفاده های خانگی کاربرد دارند چون ایمینی خوبی دارند.

 

اولویت آداپتورها در مقابل بقیه منابع تغذیه

امنیت جانی

به آسانی می توان جایگزین کرد

کوچک بودن نسبت به ترانس

پایداری مقابل نوسان برق

ریپل کم

وزن کم نسبت به ترانس

تلفات خیلی کم منابع تغذیه سوئیچینگ

راندمان بالای 87 درصد

قیمت به صرفه

انعطاف پذیری خوب

عیب های آداپتور مدل سوئیچینگ

این مدل ها به خاطر این که پیچیدگی زیادی دارند قابلیت تداخل الکترومغناطیسی و نیز تولید کردن موجک در فرکانس مدل سوئیچینگ و هم چنین هارمونیک ها هم در آن ها وجود خواهد داشت و در اقسام دارای قیمت پایین و با میزان کیفیت پایین هم این موضوعات می تواند که ایجاد نویز الکتریکی نماید.

این میزان نویز سوئیچینگ به داخل شبکه‌ی برق شهری رسوخ کرده و سبب ایجاد تداخل با بقیه دستگاه ‌ها و نیز دستگاه های صوتی و تصویری که البته به همان سیم فاز وصل می باشند، می شود. و نیز منبع تغذیه مدل سوئیچینگی که شامل تصحیح ضریب توان نیست هم می تواند امواج هارمونیک را تولید نماید. ایجاد نمودن سر و صداهای کم و داغ کردن برخی از اقسام آداپتور ها را هم می شود از دیگر ایراد ها بر شمرد.

دلایل ایجاد سر و صدا از آداپتور

۱- اگر اتصال کوتاه میان نوبت را روشن نمایید.

۲- آسیب دیدن جزئی

۳ ولتاژ جریان متناوب پایدار نیست.

۴- شکستن تراشه

معرفی اقسام مختلف آداپتور

مدل دیواری

مدل رومیزی

مدل صنعتی

مدل فیبر نوری

 

کاربرد های آداپتور

آداپتور ها در دستگاه ‌های گوناگونی استفاده میشوند . این منابع تغذیه یک جریان متناوب را به یک جریان خطی مستقیم و یا DCبا ولتاژ پایین تبدیل می کند. بنابراین باید که بازه ی کاربرد این وسیله را نیز به هر یک از دستگاه های الکترونیکی که خودشان به صورت مستقل منبع تغذیه ندارند، تعمیم بدهیم. یعنی وسایلی که که داخل خود منبع تغذیه ندارند و نمی توانند به شکل مستقل برق متناوب ۲۲۰ ولت را کنترل کنند حتما نیاز به آداپتور دارند.

 

 

 

(0)
هیچ دیدگاهی وجود ندارد
دیدگاه خود را بنویسید
*
*